Facebook představil své Analytics

Jednou z mnoha horkých novinek oznámených na právě probíhající F8 Facebook Developer Conference jsou Faceboook Analytics pro aplikace. Služba je zdarma a může pro vás být dost užitečná. Nabízí totiž pěknou řádku funkcí, které vám pomohou jak vyvíjet a vylepšovat vaše aplikace, tak i reklamy na ně cílící.

Zatím je to dostupná jen pro aplikace, které využívají tzv. App Events, což je dle Facebooku 87 % z nejlépe profitujících aplikací ve Spojených státech. Pro ty z vás, kteří to zatím nevyužívají, ale chtěli by začít, bude dobrým pomocníkem facebookovská Developers dokumentace.

Co všechno s novou službou přichází?

Podoba přehledu ve Facebook Analytics for Apps

Základní přehled využívání aplikace.

 

Měření napříč zařízeními

Jak je všude obecně známé, podíl mobilního prohlížení internetu nezastavitelně roste. Facebook Analytics for Apps to vzhledem k přihlášení drtivé většiny uživatelů, dokážou spojovat s desktopovým surfováním a nabídnout přehledy, s jejichž přesností jsme se doposud moc nesetkali.

Studentská pečeť pořádá pravidelně různé čoko soutěže. Aby mohli zájemce informovat o nových soutěžích, potřebují na ně získat kontakt skrze registraci na webu. V listopadu pořádali např. soutěž o edici čokolád, jejíchž příchutě by si uživatelé sami namíchali. Využívala k tomu Facebook aplikaci Čokomat. Cross-Device umožní sledovat uživatele, kteří na Facebooku klikli z mobilu na reklamu k této aplikaci a soutěže se zúčastnili, potom pravidelně na webu kontrolovali seznam výherců a nakonec se na webu také zaregistrovali, protože chtěli mít informace o aktuálních soutěžích.

Facebook Analytics for App zodpoví, jak moc ovlivní soutěž na Facebooku konečné registrace v rámci webu.

Segmentace

Poměrně standardní a stále žádanější funkce. Rozdělení uživatelů dle různých kritérii najdete i zde. Chcete například vidět všechny muže, kteří používají iPhone? Díky segmentaci budete moci odkrýt afinitní charakteristiky nejčastějších uživatelů vaší aplikace a tyto vlastnosti zohlednit pří cílení reklam.

Segmenty ve Facebook Analytics for Apps

Vidíme, že převažujícím jazykem uživatelů aplikace je španělština, ačkoliv nejčastěji se uživatelé připojují z anglicky mluvících zemí. Jsou reklamy v angličtině i španělštině?

 

Kohorty

V poslední době stále oblíbenější funkce, která ukazuje jak se v čase chovají  uživatelé, kteří ve vymezeném časovém období používali aplikaci poprvé. Kohorty vychází z událostí a je možné je filtrovat dle segmentů.

Kohorty ve Facebook Analytics for Apps

Tato kohorta porovnává uživatele, kteří si aplikaci nainstalovali, a ty kteří nakonec i nakoupili. Je patrné, že uživatelé nakoupili nejčastěji v den, co si aplikaci také stáhli. Pokud se uživatelé v prvních 11 dnech nepodaří podchytit Facebookoovu reklamou, pravděpodobně o ně přijdeme.

Funnely

Trychtýře, které vám pomohou porozumět tomu, jak se uživatelé pohybují vaší aplikací, jak moc konvertují a především tipy na vylepšení aplikace.

Trychtýře ve Facebook Analytics for Apps

Tento trychtýř mapuje posloupnost 4 kroků makrocíle aplikace, tedy odeslání konečné objednávky. Je patrné, že nejkonverznější a zároveň i největší skupinou jsou uživatelé ve věku 25-34, nejmenší „odpadovost“ na konverzní trase je ale u uživatelů ve věku 35-44.

 

Vylepšení reklamy

Pomocí Facebook Analytics dokážete si stanovit Customer Lifetime Value uživatelů napříč různými kampaněmi a sítěmi a odhadnout potřebný rozpočet pro příště. Zjistíte, do kdy je ještě efektivní cílit reklamou na uživatele od jejich posledního kliku. Získáte podklady ke konkrétním změnám reklam – na koho cílit, v jakých jazycích, s jakým obsahem. Zpětně budete moci reaktivovat „odpadlíky“ pomocí remarketingu.

Do Facebook Analytics se dostanete na adrese facebook.com/analytics. A pro nedočkavce ještě přikládádám odkaz na demo verzi.

Momentálně je sice služba omezená pouze na aplikace, které využívají App Events. Předpokládáme, že toto je pouze začátek a služba se bude postupně rozšiřovat o další klienty a možnosti, vykročí mimo rámec čistě aplikací.

Jaké rozšíření analytiky ze strany Facebooku byste uvítali?

Související články a odkazy

velflova

Romana Velflová

Romanu baví webová analytika, co se koláčů a sloupců týče. Orientuje se taky ve vodách výkonnostního marketingu, protože alespoň zde vládne řád a jasná pravidla. Srdcem Krno, židlí Praha.

Google+ profil @chromanna velflova@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Michal Illich | 26. 3. 2015 v 18.47

Úplně nerozumím tomu, jak to funguje. Řekněme:

– mám iPad či iPhone
– na něm mám nainstalovaný Facebook a v něm jsem přihlášený
– pak tam mám nějakou aplikaci X, která používá App Events. V té jsem se přes FB nepřihlašoval ani jí nijak nepovoloval propojení na FB.

Otázka zní: Posílá ta appka X do Analytics něco, z čeho FB pozná, že jsem to já, Michal Illich? (Jak?)

[2] Romana Velflová | 27. 3. 2015 v 12.06

Byla jsem donucena sáhnout do Help centra Facebooku a to nikdy není dobrý pohled. Pro sledování uživatelů z různých zařízení jak se pohybují mezi aplikaci a webovou stránkou se používá klasický měřící pixel na stránce. Tady to je celkem jasné, ale jak se to chová uvnitř nativní aplikace zbla netuším – na bázi úložiště? Nevím. Nevím. Nevím

[3] Jan Tichý | 31. 3. 2015 v 21.42

[1] Michale, já to zatím z toho, co jsem si k tomu načetl, chápu tak, že je opravdu nutné se přihlásit do aplikace X přes FB účet. Možná už je tu někdo, kdo to už na nějaké své aplikaci zkouší prakticky a řekne nám k tomu víc?