Nástroje a report ze školení s Julií Joyce

julie-joyce-skoleni-materialy Ve středu 14. 10. 2015 proběhl seminář How To Create Content That Attracts Attention AND Backlinks se známou americkou linkbuilderkou Julií Joyce z agentury Link Fish Media. Seminář byl organizován pod hlavičkou agentury Dobrý web. Pokud nepočítám Marketing festival, zahraničních hostů bývá v ČR pomálu. Rozhodně bych ocenil více takových příležitostí. Určitě není od věci mít možnost se setkat a diskutovat se zahraničním specialistou v menším kruhu lidí.

V tomto článku naleznete soupis nástrojů probíraných na školení. Doplnil jsem i několik dalších, které byly zmíněné účastníky. Ne všechny bych sám doporučil a ne všechny jsou v ČR dobře využitelné. Hlavním cílem článku je však především ilustrovat situaci a workflow, americké agentury Link Fish Media. Agentura byla založena Julií Joyce a specializuje se čistě na linkbuilding. Na konci textu pak naleznete i několik zajímavostí z USA a z Link Fish Media.

1. Jak najít zajímavý obsah

2. Analýza

3. Inspirace a monitoring

  • Google Trends – hruhý přehled aktuálních trendů ve vyhledávání
  • Google Alerts – monitoring zmínek na webu
  • Talkwalker – lepší monitoring zmínek na webu
  • ContentIdeator – generátor na titulky článků
  • FAQ Fox – hledání obsahu pomocí klíčových slov na libovolném webu, užitečné například na diskuzní fóra
  • Quora – otázky a odpovědi na různá témata

4. Tvorba

  • Canva – nástroj pro tvorbu infografik s celou řadou šablon zdarma
  • Evernote Skitch – jednoduchá úprava a popisování screenshotů
  • Creative Commons Search – vyhledávání z různých zdrojů poskytující materiály licencovány pod CC
  • 1001 Free Fonts – fonty zdarma
  • Pablo by Buffer – tvorba obrázků na sociální sítě
  • Nutshell by Prezi – aplikace na tvorbu krátkých videí
  • WeVideo – tvorba krátkých videí
  • Vine – aplikace/sociální síť na tvorbu krátkých videí
  • Hemingway Editor – úprava textu do jednodušší a čitelnější podoby
  • Jing – editace screenshotů a videí

5. Propagace

  • BuzzStream – propagace obsahu a digitální PR
  • Hootsuite – pohodlná správa sociálních sítí

6. Měření a vyhodnocení

  • URL profiler – obsahová a odkazová analýza, data sociálního sdílení, možnost propojení s GA
  • Google Analytics – není nutno představovat
  • SEM Rush – data o webech konkurence
  • Majestic – analýza odkazových profilů

Zajímavosti

V průběhu školení padlo několik zajímavých dotazů a poznámek. Vybrané odpovědi zveřejňuji. Společně s výše uvedenými nástroji vám poskytnou vhled do linkbuildingu v USA a fungování agentury Link Fish Media.

  • Průměrná cena odkazu je cca $150.
  • V Link Fish Media původně pracovalo 40 lidí. Dnes již jen 4.
  • Počet získaných odkazů pro jednoho klienta se pohybuje v rozmezí 2-45 za měsíc v závislosti na oboru.
  • Jeden linkbuilder za měsíc zvládne získat 20-60 odkazů.
  • Twitter je v USA hodně populární marketingový kanál, zatímco u nás je především kanálem „pražské kavárny“. :) Krom nakupování fanoušků na Facebook je proto v USA i populární nakupování followerů na Twitteru.
  • Julie se přiznala, že neumí používat Excel, protože na něj nedávno přešla z Open Office.
  • Speciální PRO TIP na osobní setkání: Julie je vegetariánka.

Jaké to bylo?

julie-joyce-skoleni-certifikatZ organizační stránky stránky není co vytknout. Avšak samotné školení s Julií Joyce podle mě bohužel nebylo moc přínosné ani objevné. Přinejlepším bych ho označil jako „vhodné pro začátečníky“. Ale začátečníkům bych ho z následně uvedených důvodů nedoporučil.

Julie měla trochu problém se držet stanovené osnovy. Kromě do nekonečna omílaného BuzzSumo se značně nepřesnými daty jsme neviděli žádný jiný nástroj více do hloubky. U některých nástrojů se Julie dokonce přiznala, že je vlastně ani moc neumí používat. Velká část školení tak byla jen přehlídkou domovských stránek nástrojů. Díky minimální lokalizaci školení jsou jen některé z nich využitelné i v ČR. Výrazně chyběla nějaká jednotná konzistentní linka procesu tvorby obsahu. Uvedu příklad. V první fázi tvorby obsahu jsme se dozvěděli, že pro průzkum je vhodné používat Ahrefs, ale v poslední fázi pro následné vyhodnocení byl doporučen Majestic. Oba nástroje přitom poskytují často výrazně odlišná data a metriky.

Z pohledu linkbuildera a tvůrce obsahu nemůžu školení zhodnotit vyloženě pozitivně. Jsem však přesvědčený, že pro většinu ostatních účastníků to přínosné bylo. Hodně lidí si uvědomilo, že je nutné pracovat na kvalitním a zajímavém obsahu. Zjistili co všechno se dá sledovat a jak alespoň rámcově dělat průzkum a vyhodnocení. A každý krok směrem k lepšímu obsahu a práci s daty je dobrý.

A úplně na závěr si dovolím krátkou ale důležitou poznámku. Pokud nejste na propagaci vlastní firmy či značky ochotní aplikovat stejné techniky a metody, které používáte na vaše klienty, nedělejte je ani pro vaše klienty.

Zveřejněno 19.10.2015 v rubrice Internetový marketing se štítky , , , .
nespor

Zdeněk Nešpor

Freelance SEO specialista zaměřený na pokročilé technické audity.

@@Chaoticum zdenek@link-brain.com

Komentáře k článku

[1] Lukáš Pítra | 21. 10. 2015 v 8.26

Koukám, že se to neslo v podobném informačním a organizačním duchu jako její workshop na Marketing Festivalu. Díky za utvrzení v tom, že nejít byla dobrá volba :-)

P.S.: 150 USD průměr placených, nebo průměr všech včetně bezplatek? Není to nějak podivně málo? Zmínila i medián? 20-60 odkazů na linkbuildera na projekt, nebo na všechny projekty co dělá? Kolik jich v průměru ty 4 lidi dělají současně, neříkala?

Zmiňovala nějaký aktuální projekt na kterém dělají?

[2] Pavel Ungr | 21. 10. 2015 v 8.50

Zdeňku, bylo něco co říkala použitelné pro české prostředí?

[3] Zdeněk Dvořák | 21. 10. 2015 v 9.13

Lukáši, oni nedělají neplacené odkazy. U počtu odkazů to bylo tak, že někdo udělá jednotky měsíčně, někdo desítky. Závisí to na nice a rozpočtu.

[4] Karel Borovička | 21. 10. 2015 v 9.28

Mám si z toho odnést, že linkbuilidngu po americku nevládne kvalitní obsah, ale čistě peněženka? :-)

[5] Jarda Hlavinka | 21. 10. 2015 v 9.34

Za mě bylo tohle školení vyhozenými penězi a časem. Nástrojů plno, popis toho, jak vytváří obsah dobrý, ale prostě to bylo málo. Spoustu věcí jsem znal. To potvrzuje i to, že v poznámkách k linkbuildingu (okraj toho školení) mám věci od Linkiho, který si ji tam ke konci hezky vodil … klobouček.

Příklady:
– volejte, neposílejte maily,
– napsat nejlepší článek a pak zavolat těm, kdo odkazují na konkurenční články, ať odkazují (i/raději) na váš
– Tynt (znal jsem, ale až včera jsem ho implementoval)

Peckovní nástroj od Julie – https://app.buzzsumo.com/research/trending pro inspiraci co teď letí – je to super prokrastinátor/inspirátor. smile emoticon

Daleko zajímavější než tohle školení bude vzít si Ahrefs/Majestic a projít práci jiných linkbuilderů, nebo se prostě zamyslet.

Co mě překvapilo je, že Julie nedělá broken linkbuilding, nepoužívá URL profiler (a vytušil jsem, že ani Open refine), IMO nedělají ani „ovládnutí trhu“ – nejsou konzultanti, ale sběrači odkazů. Byl jsem tím fakt překvapen. Buď jsme v ČR světoví, nebo je Julie slabá. (BTW: ten propad počtu lidí v týmu z 45 na 4 omlouvala svým chabým vedením, jestli jsem to slyšel dobře)

Julie to valí hlavně přes influencery na sociálních sítích – vytvoří top obsah a pak ho nechává sdílet důležitými lidmi v oboru – to je dobré, to bych zkusil taky. Akorát těch influencerů (v jakémkoliv oboru) moc nemáme.

[6] Míša | 21. 10. 2015 v 10.31

Díky za report a přehled nástrojů. Zvažovala jsem, ale @linki mě varoval, že bych nemusela být úplně spokojená.

Ale těším se na workshop s Gephi ;)

[7] Zdeněk Nešpor | 21. 10. 2015 v 12.58

@Lukáš: Ano, bohužel. $150 jsem pochopil jako průměr placených. Jak psal Linki, neplacené odkazy se tam moc nedělají. 20-60 odkazů je srovnání „nejméně“ a „nejvíce“ produktivního linkbuildera napříč všemi projekty. Žádné podrobnosti ani konkrétní projekty Julie nezmiňovala.

@Pavel: Pokud budu počítat takové ty obecné poučky, které si přečteš v každém druhém článku o nutnosti dělat (kvalitní) obsah, tak ano. Fungují infografiky, videa, obsah je potřeba dobře strukturovat atd. Spíše než školení bych to označil za „osvětu“, která je ale taky užitečná. A některé nástroje jsou využitelné i v českém prostředí.

@Karel: Bez obsahu to určitě nejde. Anglicky psaného obsahu je ovšem tolik, že je nutné ho podpořit i peněženkou. Na druhou stranu v případě tohoto školení jsem si všiml absence jakékoliv zmínky o nějaké ucelené dlouhodobé obsahové strategii a využívání pokročilých technik, které by pomohly odkazy získávat. Dobré je i poznamenat, že úspěch obsahu reflektují nejen odkazy ale i sdílení na sociálních sítích či komentáře.

@Jarda: Díky moc za doplnění. V ČR dělá hodně lidí kvalitní práci na světové úrovni. Nedávno se o tom zmiňoval i Jindra Fáborský v rozhovoru pro eVisions: Na Marketing Festivalu chceme jít mnohem dál (třetí otázka od konce).

K těm influencerům. Souhlasím, je to super, ale v podání Julie to nebylo nic jiného než obyčejné spamování vytipovaných lidí. Dá se to dělat i trochu chytřeji a kreativněji. Na tohle téma doporučuji články Proč by firmy (ne)měly pracovat s blogery od Michelle Loosekot (viz sekce Kampaně, které se povedly) a 5 triků pro community management od Marie Grafové (především viz bod 5).

@Míša: Taky se těším a doufám, že se mi podaří naplnit očekávání. :)

[8] Julie Joyce | 21. 10. 2015 v 14.21

Hi everyone and thanks for the feedback. I do feel like our way of working is 100% opposite from what happens in the Czech industry and I am sorry that you did not learn anything new. I view that as a failure on my part not to investigate more about how things are done there, but I was trying to be honest about how we work.

In regards to the drop to only 4 link builders, that was mostly my choice as I did not feel comfortable not having constant eyes on everything that was done. We built the company on one major client and when they left, we did downsize but as I say, I am happy that way and do not want to grow any larger.

Regarding Buzzsumo: I had built most activities around that tool and after being told that it was not working for people at the workshop, it did definitely cause problems for me.

With regards to certain forms of link building like broken link building I wanted to clarify that. We specialize in a specific form of link building and there are other companies who specialize in something else, and we don’t always overlap. We are usually called in for very specific purposes and not as consultants. Usually there are other teams working on many other forms of link building so we simply do what we are best at, which is usually buying links at the client’s request.

Anyway, I did enjoy being there and am sorry that it wasn’t beneficial as I had hoped and I have definitely learned from the experience.

[9] Karel Hanousek | 21. 10. 2015 v 15.10

Děkuji za pěkný report.

1) Necelý jeden kdo ví jaký odkaz denně pro jednoho klienta – je to málo nebo hodně?

2) Poslední věta – asi málo odpovědí na otázky nebo nepředání know-how :)

3) Na Marketing Festivalu bylo zmíněno, že dělají odkazy prakticky jen placené. Tady @Linki a @Nešpor znovu potvrzuje. LB se nevěnuji, ale nelíbí se mi to. Není to pak o obsahu na webu klientů (přesvědčivosti, nápaditosti a dosažení konverzí), ale o nadité šrajtofli. Nehledě na to, že některé odkazy nemusí fungovat pro jeho byznys, brand ani návštěvnost.
(poznámka: Nejsem asi jediný, kdo si myslí, že na západě mají často špatné UX a CRO. Český uživatel je vytrénovaný, pohodlný a vše hodně zvažuje. Kdyby se na západě inspirovali u některých českých eshopů, možná by je marketingový mix vyšel levněji.)

4) Chytrý LB mi přijde jako technika, kterak oblbnout vyhledávače (kromě využití sociálních sítí pro LB) a technika, která při chytrém zacházení (pomalu a kvalitně) funguje. Pokud to tak není, vyveďte mne prosím z omylu. V žádném případě nejsem proti lidem, co ho dělají :) . Jsem ale vždy raději, když mám jasno – než mlhu či temno. Děkuji.

[10] Zdeněk Nešpor | 21. 10. 2015 v 18.31

@Julie: Thanks a lot for your comment and some clarification. Let me know if you want me to translate anything from the comments or article for you.

From what I saw last week, I believe that a lot of other people enjoyed your seminar and learned some stuff.

In Czech republic we are way more data oriented and we just love using advanced tools and advaced linkbuilding techniques. It’s necessary since the market is quite small. BuzzSumo is perfectly fine, but a bit too basic.

And as I’ve written at the beginning of the article. Meeting a specialist from another country is always a great pleasure. And I’m glad I could meet you. :)

@Karel: 1) Pokud se bavíme o cíleném linkbuildingu, tak málo to rozhodně není. Vždy záleží na cílovém webu klienta, oboru a diverzitě použitých technik. Web s velkým odkazovým profilem, kde pravidelně vzniká hodně přirozených odkazů, by to měl snést. U malého webu, na který odkazuje všeho všudy 15 domén a najednou se tam začne hrnout každý den jeden link, to s velkou pravděpodobností nebude OK.

2) :)

3) Již jsem psal výše. Je jednodušší argumentovat peněženkou než přemýšlet nad kvalitními technikami.

4) Tohle by asi bylo na hodně dlouhou diskuzi, takže alespoň ve stručnosti. :) Linkbuilding není primárně systém na oblbnutí vyhledávačů. Dříve to tak možná fungovalo. Linkbuilding, stejně jako SEO či UX, bychom měli dělat především pro lidi. Princip je dostat odkaz na správné místo k cílové skupině lidí, které zajímají moje produkty nebo obsah. Produktem „chytrého linkbuildingu“ by tedy měly být především odkazy, které jsou proklikávané a generují konverze. Odkaz na super webu, na který nikdo nekliká, nesplňuje podle mě hlavní podstatu odkazu. Je mi v zásadě k ničemu, protože jeho reálný přínos navíc nemám jak vyhodnotit. Takové odkazy se dají použít ke korekci špatného odkazového profilu.

[12] Zdeněk Nešpor | 30. 12. 2015 v 13.08

@Miroslav: Díky za odkazy na nástroje. Screenpresso vypadá poměrně zajímavě a použitelně. :)

[13] jiriprochazka | 17. 3. 2016 v 13.51

Díky za skvělé nástroje a rady. Většinu nástrojů už jsem vyzkoušel a většinu také používám. Nikdy jsem ale neslyšel o nástroji/službě tynt. Jak přesně to funguje? ;) Máte s tím někdo nějaké zkušenosti? Dalo by se to přirovnat k placle?

Děkuji za rady ;)

[14] manu.propria | 2. 2. 2017 v 16.21

4MiroslavPecka:
Existuje ještě i screengrab, kt. se dává přímo jako plugin do prohlížeče, taky není špatný.

Nástroje jsou ok, má někdo zkušenosti s jejich použitelností na českém prostředí?