Nastavení Google Analytics – cookieDomain

V dnešní době detailní znalost nastavení a měřícího kódu Google Analytics není nezbytně nutná. Je za tím několik důvodů. Především přechod kódu z klasických Google Analytics na Universal Analytics a nárůst využití Google Tag Manageru. Spousta prvků jako definice vyhledávačů se přesunula přímo do rozhraní Google Analytics. Stále však ještě existují taková nastavení, která jsou součástí kódu. Základ měřícího kódu vloženého do stránky zůstává stejný. Mění se pouze hodnoty nastavení. Tím klíčovým, které vám může způsobit problémy, je právě cookieDomain.

Cookies zná už dnes asi každý uživatel. Především díky nutnosti odsouhlasení jejich využití prakticky na každém webu. Google Analytics používají cookies pro identifikaci uživatele. Parametr cookieDomain pak určuje doménu, pod kterou se má cookie uložit.

Možnosti nastavení

V kódu Universal Analytics existují dvě možnosti, kde lze cookieDomain nastavit. Buď jako nepovinný třetí parametr v příkazu create nebo v poli, kde se dají nastavit další vlastnosti pro danou cookie, jako je například doba expirace.

V GTM je toto nastavení podobné. Jen u tagů Analytics přidáme proměnnou do Fields to Set.

Nastavení cookieDomain v GTM

Nastavení cookieDomain v GTM

Automatizace cookieDomain

Výše uvedené příklady nastavení však nejsou úplně ideální, protože jim chybí dynamičnost. To může vést k problémům při špatném nastavení kódu, například při změně domény. Úplné opomenutí tohoto nastavení může vést k dalším problémům. Proto existuje hodnota, kterou můžete použít na každém webu a která toto nastavení automatizuje. Stačí hodnotu konkrétní domény nahradit za auto. Ve výsledku by implementovaný kód měl vypadat takto:

Tento zápis říká Google Analytics, aby byly cookies nastaveny na nejvyšší úroveň domény. V případě webu blog.medio.cz se cookie uloží pod medio.cz. Kód ale můžu bez problému zkopírovat i na web www.datarestart.cz a cookie se úspěšně uloží pod datarestart.cz. V rámci GA je to dostupné prakticky od začátku. V GTM bylo nastavení velmi dlouho nepoužitelné a bylo přidáno až loni. Výrazně vám to zjednoduší nasazení měření a vyvarujete se následujícím chybám.

cookieDomain a chyby měření

Vracející návštěvníci

Kam zmizeli noví návštěvníci?

Identifikace uživatele je pro spojování jeho akcí do návštěv klíčová. Žádný hit do Google Analytics neodejde bez ID uživatele. Hit může chybět například, pokud se pokusíte cookie uložit pod jinou doménu než tu, na které se uživatel nachází. Například na blog.medio.cz je možné prostřednictvím cookie uložit domény blog.medio.cz nebo medio.cz. Pokud bych ale třeba cookieDomain nastavil na google.cz, tak se žádné ID uživatele neuloží. U nového měření nebudou GA nebudou měřit vůbec žádná data. A pokud jste změnili nastavení měření, které do té doby fungovalo správně, tak se vám přestanou měřit noví návštěvníci.

Další chybou může být špatné měření mezi subdoménami. Pokud nastavení cookieDomain úplně opomenete, tak se cookies ukládají pod doménu pouze zkrácenou o www. Například tedy uživatel, který přijde na blog.medio.cz a proklikne se na www.medio.cz je pro Analytics úplně novým uživatelem. Přestože měření probíhá rámci stejného účtu. Tato chyba navíc není úplně konzistentní. Pokud by uživatel před návštěvou blogu navštívil www.medio.cz, tak bude pro Analytics tím stejným uživatelem i na subdoméně, protože tam je jeho ID dostupné. Určitá část uživatelů má tedy v rámci Analytics dvě různé a zcela oddělené identity. Hodnoty metrik jsou tak vyšší, než by měly správně být.

Závěrem

Společně s měřícím ID je cookieDomain jedním z nejdůležitějších nastavení. Všechna nová měření jsou dnes již v základu nastaveny na hodnotu auto a měřící kód funguje korektně napříč doménami a subdoménami. Přesto doporučuji nastavení cookieDomain, především u dříve nasazených měřicích kódů, zkontrolovat a případně opravit.

Pozor, pokud používáte GTM. Tam to v základu nastavené není a je nutné postupovat dle výše uvedené sekce Možnosti nastavení a proměnnou Value ve Fields to Set správně nastavit jako auto.

Zveřejněno 21.6.2016 v rubrice Analytika se štítky , , , .
kumsta

Tomáš Kumsta

Tomáš se v Mediu hrabe ve zdrojových kódech různých nástrojů a datech, které z nich vypadnou. Ve volném čase studuje VŠE.

@Tkumsta kumsta@medio.cz