Spouštíme atribuce pro Keboolu

Dnes spouštíme Medio Attribution Tool – aplikaci do systému Keboola Connection pro počítání různých atribučních modelů. V následujícím článku si přečtěte, co jsou vlastně atribuce, proč byste je měli řešit a proč vám k tomu nebude pravděpodobně stačit třeba modelování z Google Analytics.

Co je atribuční modelování a proč ho potřebujete?

Zákazníci a jejich objednávky k vám přicházejí z různých reklamních kampaní a dalších zdrojů návštěvnosti. Při vyhodnocování a řízení marketingu vás zajímá, které kanály se na objednávkách reálně podílely a jakou měrou. Podle toho pak hodnotíte jejich efektivitu. Rozhodujete se například, do kterého kanálu dát kolik peněz. Které kampaně je potřeba utlumit a které naopak nechat běžet nebo ještě posílit.

Multichannel Funnel

Je obvyklé, že než u vás zákazník nakoupí, přijde k vám v čase opakovaně z různých kanálů. Klasické analytické nástroje ale přiřadí celou objednávku nejčastěji tomu úplně poslednímu zdroji. Pokud například nějaký uživatel přijde postupně ze čtyř výše uvedených zdrojů a na konci si objedná řekněme za 1.000 Kč, bude report zdrojů návštěvnosti vypadat nějak takto:

Last click attribution

Všechny předchozí kanály po cestě se ignorují a vypadá to, jako by neměly vůbec žádný vliv na rozhodnutí uživatele objednat si u vás. To samozřejmě zásadně pokřivuje výsledná čísla a doporučení. V důsledku pak budete dokonce i často posilovat ztrátové kampaně a vypínat ty vydělávající. Navíc v dobré víře, že svá rozhodnutí stavíte na datech. Bohužel na špatných datech.

Vše dále zhoršuje skutečnost, že do takového rozhodování často zahrnujete jen přímo měřitelné zdroje návštěvnosti vašeho webu. Ale už v něm vůbec nezohledňujete imprese bannerů, otevření e-mailů, zmínky o vás venku na internetu, offline kampaně, objednávky přes telefon či v kamenném obchodě.

Na základě špatných a pokřivených čísel tak děláte špatná a pokřivená marketingová rozhodnutí.

Najděte si lepší atribuční model

Atribuční model je obecný název pro způsob, jak přiřazujete jednotlivým kanálům na cestě uživatele zásluhu za výslednou konverzi a její hodnotu. Dobrá zpráva je, že atribučních modelů existuje spousta, takže se nemusíte omezovat zdaleka jen na výše uvedenou a v mnoha ohledech vadnou atribuci na poslední zdroj.

Volbou lepšího atrubučního modelu můžete lépe a spravedlivěji rozpočítat každou konverzi a její hodnotu mezi všechny k ní vedoucí kanály. Zohlednit tak nejen úplně poslední proklik před objednávkou, ale i všechny předchozí kanály, které celou dobu přispívaly ke konečnému rozhodnutí uživatele utratit u vás peníze.

Oč věrnější, smysluplnější a využitelnější výsledky dostanete už třeba jenom použitím triviálního lineárního atribučního modelu. V něm se vezme hodnota každé objednávky a spravedlivě se rozpočítá rovným dílem mezi všechny kanály po cestě:

Lineární atribuční model

Atribučních modelů existuje celá řada a ke každému z nich se dá snést spousta scénářů využití, důvodů pro i proti. Pro více informací si projděte seriál od Michala Krutiše nebo velice hutný a výživný článek od Avinashe Kaushika.

Spouštíme atribuce pro Keboolu

Praktickým problémem atribučního modelování je dostupnost a podpora v jednotlivých nástrojích.

Některé analytické systémy nenabízejí atribuční modelování vůbec nebo jen velice omezeně. Další, jako jsou třeba Google Analytics, ho sice nabízejí, ale naráží na zásadní omezení, jakmile dojde třeba na data mimo web – imprese bannerů, offline kampaně, otevření e-mailů, telefonické hovory na helpdesku, objednávky v kamenném obchodě. Nebo na rozpočítávání skutečné maržovosti. Na storna a vratky již zapsaných objednávek. Vůbec na rozpoznání uživatelů a spojování úplně všech dat patřících jednomu uživateli do jedné řady.

A proto jsme v Mediu připravili a naprogramovali Medio Attribution Tool – aplikaci pro výpočet nejrůznějších atribucí. Pracuje uvnitř systému Keboola Connection, což jí otevírá obrovské možnosti ve smyslu snadného řešení a přímočarého překonávání všech uvedených problémů. Umí si stáhnout a pospojovat interakce uživatele z různých míst, databází a služeb, má hotovou hromadu napojení a importních můstků. Běží v cloudu, je výkonná a automatizovaná. Podporuje množství různých předdefinovaných i custom atribučních modelů.

Podívejte se na stránku s podrobným popisem celého nástroje. A pokud ho chcete používat i vy nebo se jen chcete dozvědět více, napište nám bez obav e-mailem na adresu info@medio.cz.

Zveřejněno 8.6.2016 v rubrice Analytika se štítky , , , .
tichy

Jan Tichý

Honza provozuje analytickou, konzultační a vývojářskou firmu Medio Interactive. Vystudoval informační a znalostní inženýrství na VŠE v Praze, kde příležitostně přednáší o webové analytice, webdesignu a internetovém marketingu.

Google+ profil @jantichy tichy@medio.cz