Jak se vypořádat s (not provided)

Už přes rok se musíme v Google Analytics potýkat s problémem zvaným (not provided). Kvůli němu jsou dílčí statistiky návštěvnosti přes konkrétní klíčová slova z Google zkreslené a mohou vést k více či méně chybným závěrům. Ve většině případů pak může vyhodnocení vašich SEO snah dopadnout mnohem hůře, než jaké ve skutečnosti je.

Víme čím dál méně

Problematika parametru (not provided) je zřetelná zejména v **meziročním srovnání návštěvnosti z přirozeného vyhledávání**. U klientů, se kterými spolupracujeme, jsme porovnali data z února 2012, kdy se parametr se ještě v takové míře neprojevoval, s únorem 2013.

V roce 2012 se podíl (not provided) na celkové návštěvnosti z přirozených výsledků Google pohyboval v rozmezí 0,5–5 %. Tak velký rozptyl mezi jednotlivými weby je dán zejména jejich odlišným oborem, respektive cílovou skupinou. Každopádně letos se oproti tomu poměr **pohybuje už v rozmezí 25–40 %**.

Vývoj návštěvnosti přes (not provided) 2012/02–2013/01

Vývoj návštěvnosti přes (not provided) 2012/02–2013/01

Meziročně se tedy jedná o **„ztrátu“ třetiny dat**, které nemůžeme v návštěvnosti z vyhledávače Google podrobněji analyzovat. Nelze přitom očekávat změnu k lepšímu, právě naopak. Bolestivě to pocítíte v okamžiku, kdy se budete chtít zaměřit na vyhodnocení své podpory nějakého dílčího tématu, konkrétních klíčových slov. Existují však cesty, která alespoň částečné informace prozradí.

Vstupní stránky místo dotazů

Pro konkrétní ukázku si vezměme e-shop Sportega.cz. Řekněme, že se v rámci propagace a optimalizace pro vyhledávače soustředíme na **podporu florbalového vybavení** a všech možných s ním souvisejících klíčových slov. A zajímají nás samozřejmě výsledky našich snah kolem florbalu.

Za normálních okolností bychom jako základ pro analýzu brali návštěvníky **přicházející přes relevantní klíčová slova**. Mohou třeba obsahovat „florbal“ nebo časté překlepové „floorbal“. Při srovnání února 2012 s únorem 2013 se zdá, že návštěvnost z nich klesá, v lepším případě stagnuje, a že se tedy naše aktivity míjí účinkem. Na vině je ale samozřejmě právě parametr (not provided).

Zavádějícím statistikám se dá přitom elegantně vyhnout. Stačí se **vedle klíčových slov zaměřit na vstupní stránky**. Neboli budeme sledovat vývoj návštěvnosti přicházející z Google do sekce Florbal.

Zrovna u Sportegy můžeme využít toho, že URL úplně všech stránek z florbalové sekce začínají na /florbal/. **Vyfiltrování sekundární dimenze „Vstupní stránka“** je tak triviální záležitostí:

Parametr (not provided) a vstupní stránky

Parametr (not provided) a vstupní stránky

Složitější je situace u **webů s nepravidelnými URL**, kde všechny stránky jedné sekce nemají žádný společný jmenovatel typu /florbal/. Příkladem jsou Obchody24, kde třeba v sekci Televize mají všechny podstránky obecně zcela různá URL.

Pak můžete buď analyzovat každou vstupní stránku zvlášť, anebo sáhnout po **pokročilejších technikách měření do Google Analytics**, jako je podvrhávání falešných URL či nastavování vlastních proměnných. Výsledný postup filtrování je ale nakonec opět stejný jako u Sportegy.

Lepší něco než nic

Popsaným postupem stále nezjistíte, přes jaké konkrétní dotazy uživatelé přicházejí. Podíly jednotlivých klíčových slov skrytých pod (not provided) ale můžete velice hrubě **odvodit podle proporcí ostatních viditelných dotazů** přicházejících do dané sekce či vstupní stránky. Tedy například podle dat do ledna 2012 nebo podle zatím viditelných zbylých dvou třetin dotazů z Googlu nebo podle dotazů ze Seznamu. To vše můžete nakonec zkonfrontovat s velice hrubými statistikami hledaných dotazů v Google Webmaster Tools.

Je ale dobré mít na paměti, že výsledkem není získání konkrétních přesných dat o návštěvnosti z přirozeného vyhledávání. Získáte pouze širší přehled, zdali je podpora daného projektu a jeho sekce opravdu efektivní. Nebudete mít sice úplná data, ale jak se říká, lepší něco než nic.

Zveřejněno 19.4.2013 v rubrice Analytika se štítky , , .
cicvarek

Antonín Cicvárek

SEO konzultant ve společnosti Medio Interactive. Jeho hlavním zájmem je optimalizace pro vyhledávače, ale brouzdá i ve vodách PPC, sociálních sítí nebo použitelnosti.

Google+ profil @AntoninCicvarek cicvarek@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Jiří Šubr | 19. 4. 2013 v 10.43

Tohle děláte proto, abyste byli klientovi schopni dokázat, že došlo opravdu díky optimalizaci k navýšení trafficu ohledně klíčových slov spojených s florbalem?

Pro většinu klientů je klíčový zisk (né návštěvnost), takže by bylo mnohem výhodnější řešit prodeje florbalového sortimentu a porovnat, jestli došlo k navýšení.

[2] Roman Appeltauer | 19. 4. 2013 v 13.48

A vyšlo vám z toho něco použitelného? Třeba že na stránky /florbal.* chodí větší podíl lidí přes not provided slova?

Nebo je to jen další typ reportu, který jde udělat, ale je zbytečné ho používat?

[3] Martin | 20. 4. 2013 v 8.13

Nejsmysluplnejsi závěr z článku je ten, ze pri architektuře webu opravdu stojí za to, navrhovat jeho logickou strukturu. Take/Obzvlášť ve vztahu k seo.

[4] Lukáš Pítra | 20. 4. 2013 v 11.20

Vyplývá z toho i to, že SEO prostě nejde dělat a vnímat izolovaně – nějak jej pro účely reportu vyříznout z celkového marketingu do reportu jako těsto formičkou na cukroví. Ten traffic z různých slovíček (i počet těchto slov) jsou přece jen jedněmi z více efektů, co ta práce pro klienta má. Míček je bohužel hlavně na straně agentur a konzultantů – přesvědčit klienty, že nemá smysl to po nás chtít :-)

[5] Antonín Cicvárek | 25. 4. 2013 v 17.39

Dobrý den všem, díky moc za vaše reakce. Chtěl bych jen upřesnit, že primárním cílem článku není vyhodnocování SEO, ale získání podrobnějších analytických informací, které jsou nyní skryty pod parametrem (not provided).

[6] Bosonoha | 30. 4. 2013 v 11.09

Díky za zaujímavý článok Antoníne. S „not provide“ Google dnes trápi asi každého markeťáka. Kritizovať a útočiť vie každý, rozumní ľudia sa zamyslia a vezmú si z článku to, čo potrebujú. Díky.

[8] Marek Kříž | 3. 8. 2013 v 15.03

Taky jsme řešili stejný problém, jaký vznikl u obchody24.cz , not provided prostě dnes trápí nejednoho markeťáka, jak psal [6] Bosonoha.

[9] Vašek | 25. 8. 2013 v 20.11

Zajímavý postup. Stejný problém s Googlem trápil smaozřejmě i mne. Na jednom webu jsem podobnou strukturu stránek zavedl, bez védomí toho, že to využiju i při analýze. Další, který chystám ještě stihnu předělat.