Tak nám vypnuli Google, paní Pohlová!

Zkuste si na chvíli představit, že by najednou neexistoval Google. A taky Seznam a Bing. A vůbec všechny fulltexty a zbožáky.

Co by na takovém internetu dělali uživatelé? Přestali by číst články a nakupovat v e-shopech? Nejspíš ne. Tak co by četli? Kde by nakupovali? Podle čeho by se řídili? Chodili by na weby:

  • se silnou značkou, kterou dobře znají a věří jí,
  • které si pamatují a se kterými již mají z minula dobrou zkušenost,
  • kde se vždy dozvěděli, co potřebovali, na kterých nikdy nenarazili, na kterých se nikdy neztratili a kde vždy všechno probíhalo bez problémů,
  • které jim někdo doporučil, o kterých někde slyšeli nebo četli,
  • které vystupují z řady a které se umí odlišit od ostatních,
  • které na sebe uměly zajímavě nebo netradičně upozornit,
  • o kterých píší a na které odkazují některé z dalších takových webů.

V našem hypotetickém světě bez vyhledávačů by spousta webů propadla, naopak řada dalších by výrazně uspěla. Co budu se svým webem dělat, abych byl mezi vítězi, nikoliv mezi poraženými? Budu:

  • budovat silnou značku a dobrou pověst,
  • vytvářet použitelný web plný přínosných informací a užitečných funkcí,
  • snažit se, aby se ke mně návštěvníci rádi a s důvěrou vraceli,
  • stavět na své odlišnosti, jedinečnosti, na svých konkurenčních výhodách,
  • pracovat na všeobecném povědomí, aby se o mně mluvilo a psalo,
  • snažit se objevovat na jiných webech, kde se pohybuje má cílová skupina.

Úplně stejně, jako uživatelé v našem hypotetickém světě, se snaží přemýšlet dnešní fulltextové vyhledávače při svém rozhodování, koho ve výsledcích hledání umístit výš.

A platí na ně i stejné aktivity.

Tohle je SEO.

Ohlasy na článek

Zveřejněno 19.10.2010 v rubrice Internetový marketing se štítky , .
tichy

Jan Tichý

Honza provozuje analytickou, konzultační a vývojářskou firmu Medio Interactive. Vystudoval informační a znalostní inženýrství na VŠE v Praze, kde příležitostně přednáší o webové analytice, webdesignu a internetovém marketingu.

Google+ profil @jantichy tichy@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Martin Hassman | 19. 10. 2010 v 12.36

A začlo by se konečně chodit nakupovat na Facebooku 8-))

[2] Jirka Š. | 19. 10. 2010 v 12.45

100% souhlasim. Super článek, bude se hodit i jako argumentace pro nektere zatvrzelce :)

[3] Velvaran | 19. 10. 2010 v 12.54

A hlavně bych kupoval a měnil odkazy :)))

[4] Lukáš Zaplatílek | 19. 10. 2010 v 12.59

Jen pozor, aby sis nenaběhl s nutností se odlišit. Tohle marketingové klišé to chce interpretovat velice opatrně – například je dobré odlišit se tím, že budeš první Groupon mezi všemi. Naopak odlišit se tím, že budeš jediný web s červeným textem na červeném pozadí, nemusí úplně fungovat.

[5] Michal Raška | 19. 10. 2010 v 13.12

S článkem souhlasím, ale mám malou poznámku, jak by v tom hypotetickém světě lidi našly stránky se kterými by teprve získaly nějakou zkušenost, kdyby nebyly žádné fulltexty, zbožáky a soc. sitě ? Obávám se, že by založily první katalog, fulltext a pak zbožomat… no a s prvnim fulltextem by vznikla první SEO manie ;)

[6] Radim | 19. 10. 2010 v 14.53

Hezky se to řekne, mnoho lidí ale potom překvapí, kolik práce (peněz) je nutné do vytvoření takového projektu vložit.

[7] Michal Acler | 19. 10. 2010 v 16.14

[5] Pokud by šlo o SEO mánii, která by stavěla na věcech, které jsou popsané v článku, vydělali by na tom všichni :). Horší by to bylo, kdyby se jednalo o pseudoSEO mánii, která je mantrou pro spoustu dnešních „linkbuilderů“.

[8] Roman Mařák | 19. 10. 2010 v 17.18

Na Hejlův hledač, ale tyhle klasické SEO triky neplatí! Jinak pěkný článek.

[9] Erythros | 19. 10. 2010 v 18.24

Nechápu význam tohoto článku. Google (a jiné fulltextové vyhledávače) by buď vůbec nevznikl, pak by web fungoval úplně jinak a jeho vývoj směřoval také jiným směrem než současným, nebo v případě že by všechny najednou přestaly existovat, tak by se rychle našel někdo, kdo by je (třeba v menším měřítku) vytvořil znovu.

Z tohoto pohledu vytvářet hypotetické světy založené na jedné změně je ztráta času. Těch změn – a obrovských – by bylo mnohem více. Jen kolik eshopů by bez vyhledávačů a reklamy ve výsledcích hledání vůbec nevzniklo?

Srovnávat lidskou osobu s emocemi a často nelogickým rozhodováním s roboty vyhledávačů mi přijde docela dost pošetilé. Do jisté míry to může fungovat, jelikož se tvůrci vyhledávačů snaží lidské rozhodování napodobovat, ale pořád se jedná o stroje.

[10] noname | 19. 10. 2010 v 21.36

No já nevím – nazývat optimalizací pro vyhledavače optimalizaci na situaci, kdy vyhledavače neexistují mi přijde zvláštní

[11] Jan Tichý | 19. 10. 2010 v 21.51

[10] Tomáši, je to úplně stejně zvláštní, jako snažit se programovat vyhledávače tak, aby přemýšlely stejně jako uživatelé v našem hypotetickém světě. A přesto právě k tomu vyhledávače míří. Někdy se jim to daří více, jindy méně, ale dlouhodobý směr je nesporný.

Není tedy problém spíš v zavádějícím názvu „optimalizace pro vyhledávače“, která vytváří představu, že by se snad mělo dělat něco úplně jiného, než co je popsáno v článku?

[12] Nox | 20. 10. 2010 v 8.50

Výborně napsané

[13] Jan Nedvěd | 21. 10. 2010 v 12.26

Jsem rád, že již fungujete na plno na webu a na blogu. Těším se na další pevný a důvěryhodný bod v českém webovém mikrokosmu.

[14] Tixik | 23. 10. 2010 v 18.11

I když trochu přitažené, je to tak. Kdyby vyhledávače nebyly, směr by byl jiný. Na druhou stranu, tenhle článek je ,,jen“ trochu jiné shrnutí, jak se dělá linkbuilding.

[15] Michal Janík | 29. 12. 2010 v 22.24

Tahle slova psal zkušený marketér, nikoliv SEO konzultant. Gratuluji k pěknému zamyšlení Honzo a díky za něj!

[16] Michael Muselík | 19. 1. 2011 v 15.58

100% pravdivé. SEO by neměly být jen pozice, ale komplexní přístup a komplexní řešení.

[17] Martin Vinš | 19. 1. 2011 v 17.09

Ano, souhlas s tím, že článek popisuje pravé, poctivé SEO. To je bohužel v dnešní uspěchané době realizovatelné povětšinou pouze pro movitější klientelu, která si ještě k tomu umí počkat na opravdové výsledky.

[18] Petr | 5. 4. 2011 v 21.49

Pěkný článek. Většina lidí stále vidí celé SEO v první stránce na Seznamu.