Automatické značkování návštěv z Skliku
Konec ručního doplňování UTM parametrů do adres PPC kampaní na Seznamu umožnil nový nástroj pro automatické značkování od Skliku. V AdWords si s automatickým značkováním posíláte do Google Analytics cenná data navíc. Přesto se řada PPC klikařů držela v autotaggingu spíš zpátky – zejména u rozsáhlejších kampaní bylo nepohodlné značit Sklik manuálně a AdWords automaticky. Pojďte se podívat, jak v PPC kampaních efektivně využít autotagging Skliku a sjednotit data s AdWords.
Tip: Se základy tagování v Skliku vás seznámí Větrovka v článku Automatické tagování v Skliku: výhody a pasti.
Nyní se podíváme na pokročilá nastavení. Budeme se věnovat např. celkovému přínosu kampaní napříč zdroji nebo posílání názvů reklamních sestav tam, kam patří – do dimenze Reklamní sestava.
Nastavení automatického tagování URL
Níže přikládám náhled nastavení autotaggingu Skliku, jak ho máme nastavený pro naše školení. Pod názvem kampaně si posíláme její název a sestavy dynamickými proměnnými ve tvaru {campaign}|{adgroup}.
Nezajímá nás ani tolik, které klíčové slovo spustilo inzerát, jako to, co reálně uživatel hledal. Pod klíčovým slovem si proto posíláme {query} – dotaz uživatele, který zadal do vyhledávání.
Na cílových stránkách našich kampaní máme nasazeno měření Universal Analytics, které bez dalšího nastavení umí defaultně prohledávat UTM řetězce, ať jsou uvedeny otazníkem (?) nebo mřížkou (#). V Skliku máme nastaveno, aby se do cílových URL doplňovala mřížka. Vyhledávače fragmenty (část za #) v URL ignorují. Pokud nám někde unikne unikátně označkovaný odkaz, odpadává obava vzniku duplicitního obsahu.
Od nastavení výše už je jen krůček k přehledům níže.
Ruční tagování má přednost před automatickým. Před zapnutím autotaggingu zkontrolujte, že máte skutečně všechny cílové adresy inzerátů a klíčových slov očištěné od manuálního značkování.
Posílání názvů sestav do dimenze Reklamní sestavy
Zapomeňte na osvědčené utm_content={adgroup}, díky autotaggingu si zařaďte název reklamní sestavy na správné místo. Pokud si posíláte jako my v Názvu kampaně {campaign}|{adgroup}, přes násleudjící dva filtry (Pozor, jsou závislé na pořadí!) zajistíte správné roztřídění dat v přehledech kampaní a reklamních sestav.
Názvy Sklik reklamních sestav do reklamních sestav kampaní
Dimenze | Hodnota | Povinné | |
---|---|---|---|
Pole A > Výpis A | Název kampaně | Ano | |
Pole B > Výpis B | Zdroj kampaně | seznam | Ano |
Výstup do > Konstruktor | Reklamní sestava kampaně | $A2 | Ano |
Názvy Sklik reklamních kampaní do názvu kampaní
Dimenze | Hodnota | Povinné | |
---|---|---|---|
Pole A > Výpis A | Název kampaně | Ano | |
Pole B > Výpis B | Zdroj kampaně | seznam | Ano |
Výstup do > Konstruktor | Název kampaně | $A1 | Ano |
WTF 8, aneb kódování českých znaků
Pokud se vám v přehledech kampaní rozsypal čaj a začala se ukazovat pomršená čeština, váš web (včetně webových souborů) není kódovaný v UTF-8.
Dejte požadavek do fronty svým vývojářům, aby se pokusili kódování změnit. Jednodušší se zdá v nástroji “Automatického taggování URL” zvolit odebírání diakritiky z parametrů. Tím si ale začnete posílat bez diakritiky taky dotazy a k sjednocení se moc nepřiblížíte, protože AdWords máte nadále s diakritikou.
Jestliže je váš web v jiném kódování a nemáte momentálně kapacity řešit přechod na transkripci UTF-8, zkuste na to jít bolestněji. Ručně odstraňte háčky a čárky ve všech názvech kampaní a sestav v AdWords i Skliku.
Další filtry v Google Analytics
V Google Analytics je platnost identifikace návštěvníka (platnost jeho cookie) 2 roky od poslední návštěvy serveru. Vracející se návštěvník, jehož poslední návštěva byla z Skliku před zapnutím autotaggingu, si ponese stále původní parametry, a to po dobu až 2 let. Proto se vyplatí vytvořit filtry, které různé renoncy ručního značkování z doby kamenné převedou na preferovaná značení.
Kampaňová označení převeďte na malá písmena
Typ filtru | Vlastní>Malá písmena |
---|---|
Pole filtru | Médium kampaně, Zdroj kampaně |
Nahraďte médium ppc za cpc
Typ filtru | Vlastní>Vyhledat a nahradit |
---|---|
Pole filtru | Zdroj kampaně |
Médium kampaně | ^ppc$ |
Nahradit řetězec | cpc |
Sjednoťe source pro Seznam skrze pokročilý vlastní filtr
Dimenze | Hodnota | Povinné | |
---|---|---|---|
Pole A > Výpis A | Zdroj kampaně | Ano | |
Pole B > Výpis B | Ne | ||
Výstup do > Konstruktor | Zdroj kampaně | seznam | Ano |
Mnohdy potřebujete vědět, jak si stojí jednotlivé sestavy a kampaně souhrnně za všechny reklamní systémy. Tak si to spočítejme. 1) Jednorázově zapnout autotagging v AdWords i Skliku. 2) Posílat si do Google Analytics název reklamní sestavy. 3) Nastavit v Analytics filtr, který Seznam PPC začne správně propisovat do Reklamních sestav. Trocha klikařiny, která přinese ovoce:
Jak značíte PPC kampaně? Jaký je váš osvědčený postup?
Související články
- Blog.Sklik.cz: Betaverze automatického tagování cílových URL
- Blog.Sklik.cz: Sklik Odkazy – praktické využití a reporting
- Větrovka.cz: Automatické tagování v Skliku: výhody a pasti
Komentáře k článku
[1] Tomáš Kapler | 19. 5. 2015 v 11.26
Před pár lety jsem řešil ten problém s háčky a čárkami u jednoho webu, kde to nešlo řešit změnou kódování webu a tehdy jsem to vyřešil tak, že jsem příchozí keyword před odesláním GA „odháčkoval“. To teď asi u AdWords nejde, ale dokážu si představit, že je možné provést nějakou konverzi ze špatného kódování u těch ostatních zdrojů.
[2] Romana Velflová | 20. 5. 2015 v 11.34
Tomáši, shodneme se, že vymyslet „ideální“ řešení, které skloubí autotagging a háčky, nejde. Vždycky za každým nápadem je takové to „no jo, ALE“. Já jsem si takto vyloučila už přepisování před i po odeslání do GA. To první jde v případě automatického značkování jen u Skliku. To druhé by obnášelo desítky šílených filtrů přímo v nastavení GA na všechny myslitelné znaky. Takže pokud to někdy někdo vymyslíte, určitě si to nenechávejte pro sebe.
[3] Lukáš Krejča | 21. 5. 2015 v 9.15
Určitě super postup, děkuju, že jste jej v Mediu konečně sepsali :-) jen jedna věc mi vrtá hlavou – kromě nějakého klientského reportu jako PPCkař moc nepotřebuju vidět sestavy v AdWords a Skliku dohromady. Takže by mi dávalo smysl oddělovat si sestavy z Skliku například přidáním „_Sklik“ za {adgroup} v autotaggingu. Ale tak nějak tuším, že bude lepší tohle řešit přes primární / sekundární dimenze než to takto komplikovat… Tolik má krátká úvaha :-)