DuckDuckGo.com – díl I. – Nový referral v Google Analytics

Squadron of rubber ducks

Seznam referrer spamu, na který můžete v Google Analytics narazit, se neustále rozšiřuje. Stále častěji také najdete v GA mezi referraly pochybně vypadající doménu duckduckgo.com. Odfiltrovat ji, by však byla chyba.

Pokud máte přístup do Google Analytics alespoň u nějakého středně velkého webu, je velká pravděpodobnost, že tam duckduckgo.com uvidíte. První návštěvy z tohoto zdroje můžete očekávat především z přelomu let 2014 a 2015. Možná, že prvních pár “vlaštovek” objevíte i v letech 2013 nebo 2012. Ale spíš bych s tím nepočítal, pokud se nejedná o Analytics většího zahraničního webu.

Kde se duckduckgo.com vzalo a co to je?

Vyhledávač s poutavým názvem DuckDuckGo založil v roce 2008 ve Spojených státech investor a entrepreneur Gabriel Weinberg. Můžete ho potkat na Twitteru a diskuzních fórech pod přezdívkou @yegg. Nevyčerpatelnou ochotou odpovídat na veškeré dotazy a aktivní participací na fungování komunity, odvrátil Weinberg předčasný konec tohoto vyhledávače na internetovém smetišti. V roce 2011 se také účastnil startupových soutěží, které mu zajistily zájem několika angel investorů. Díky nim a společnosti Union Ventures nakonec získal dostatek financí pro uspokojivý rozvoj svého projektu.

Inspirací se při výběru jména vyhledávače stala Weinbergovi dětská hra Duck Duck Goose. Přestože se tento název nedá dobře využít jako sloveso, objevuje se snaha zavést výraz “duck it” jako alternativa ke klasickému “google it”.

Technologie vyhledávače

DuckDuckGo homepage

S ohledem na použité technologie se nejedná o klasický vyhledávač ale “hybridní”. DuckDuckGo totiž výsledky vyhledávání agreguje z různých zdrojů pomocí API. Jen zčásti využívá vlastního crawlera (tzv. DuckDuckBot). Mezi zmíněné zdroje patří například Bing, Yahoo, Yandex či Wikipedia. Jednu dobu se také spekulovalo o tom, že DuckDuckGo je pouze nadstavba/agregátor Bingu. Tato zpráva se nakonec nepotvrdila.

DuckDuckGo si neklade za cíl vybudovat velký index a netají se využíváním zdrojů třetích stran. Sám Weinberg řekl, že crawling a indexace jsou velmi drahé a časově náročné procesy, pro které nemají přebytečné peníze. Ani nedává smysl v tomto soupeřit s Googlem. Z toho důvodu se DuckDuckGo zaměřuje na tři aspekty vyhledávání, které ostatní vyhledávače zanedbávají. Které to jsou?

Tři přednosti vyhledávače

První přednost je uživatelská přívětivost. Vyhledávací rozhraní DuckDuckGo je velice jednoduché. Stejně tak i samotné výsledky vyhledávání jsou přehledné a osekané o balast ve formě velkého množství reklam. Podobně jako jiné vyhledávače pochopitelně i DuckDuckGo vydělává primárně reklamně. Žádný remarketing. Reklamy jsou kontextové na základě zadaného vyhledávacího dotazu. Pro fungování a cash flow tohoto vyhledávače je to prý plně dostačující.

Druhou výhodou je relevance a kvalita výsledků vyhledávání. Důraz je kladen především na kvalitní agregační a především vyhledávací algoritmy. Relevance výsledků vyhledávání je na prvním místě. Hodně úsilí je také věnováno vybudování tzv. Instant Answers. Je to obdoba Knowledge Graphu od Google. Na určité vyhledávací dotazy se vám zobrazí okamžité odpovědi nebo relevantní úryvky z Wikipedie.

Třetím benefitem je zachování soukromí uživatelů. Díky tomu se stal DuckDuckGo skutečně populární a je to zároveň jeho hlavní marketingová zbraň. Tento vyhledávač totiž o svých uživatelích nesbírá žádná data. Umožňuje tak kompletně anonymní brouzdání na internetu. Také nenabízí personalizované výsledky hledání. Všichni uživatelé vidí u konkrétního vyhledávacího dotazu stejné výsledky.

DuckDuckGo SERP a Instant Answers

Dílčí úspěchy

O DuckDuckGo se čím dál tím více mluví i píše a nabírá na popularitě. Ve stručnosti proto uvedu některé dílčí úspěchy a zajímavé články z posledních let.

Rychlý pohled do Google Analytics

Tři různě velké weby a přístupy z DuckDuckGo

Dle některých zpráv může u vybraných (zahraničních) webů DuckDuckGo údajně dělat až 18 % referral návštěvnosti (!nepotvrzeno, neověřeno!). Možné to sice je, ale pojďme se raději podívat na 3 rozdílné reálně existující weby a jejich GA. Žádné velké zázraky se tam nedějí. Podíl návštěvnosti činí přinejlepším 0.03 %, což není zrovna mnoho. Zajímavý je prostřední web – středně velký eshop. Všimnout si můžete nízké míry opuštění a vysokého konverzního poměru. Právě na tomto eshopu jsem vyhledávač poprvé zaregistroval.

01-duckduckgo-velky-web
02-duckduckgo-stredni-eshop 03-duckduckgo-maly-web
Velký zahraniční web Středně velký eshop Malý obsahový web

DuckDuckGo referrers

  • duckduckgo.com
  • – běžný zdroj návštěvnosti v cca 95 % návštěv

  • r.duckduckgo.com
  • – redirectovací URL pro staré prohlížeče, které neumí pracovat s meta referrery
    – více viz https://duck.co/help/results/rduckduckgocom

  • images.duckduckgo.com
  • – přístup přes vyhledávání obrázků

Srovnání Yahoo, Bing a DuckDuckGo

Z méně používaných vyhledávačů v ČR dominuje Bing, daleko za ním Yahoo a až úplně na konci DuckDuckGo. Časem uvidíme zda DuckDuckGo zvládne překonat alespoň jednoho z těchto dvou konkurentů. V každém případě je zřejmé, že pro Google v této chvíli zásadním konkurentem zcela určitě není.

srovnani-bing-yahoo-duckduckgo

Přidejte duckduckgo.com mezi vyhledávače

Google automaticky nerozpoznává všechny vyhledávače. Je tedy nutné si některé přidat v Google Analytics manuálně, aby přestaly padat do referralů ale do organicu. DuckDuckGo je jeden z nich. Pokud nevíte jak na to, pomůže vám návod na následujícím screenshotu.

Přidat vyhledávač do Google Analytics

Pro zajímavost. V případě střetu DuckDuckGo a Google se G. Weinberg jednou vyjádřil ve smyslu, že jim Google háže klacky pod nohy a je k nim v některých ohledech neférový. Toto může být jedna z ukázek. Původně se to týkalo přidání DuckDuckGo mezi vyhledávače v prohlížeči Chrome. Psal se rok 2012. K tématu se tenkrát vyjádřila SEO a PR specialistka Mihaela Lica Butler ve článku DuckDuckGo Vs. Google – The War Gets Dirty pro Search Engine Journal. Počínání Google však označila za naprosto běžné a naopak komunikaci DuckDuckGo, potažmo Weinberga, za zavádějící a neférovou. V diskuzi pod článkem naleznete i Weinbergovy rozsáhlé komentáře.

Závěrem

Podle některých dostupných údajů se může zdát, že trend soukromí na internetu postupně klesá. Ovšem velký zájem o vyhledávač DuckDuckGo, jehož hlavní předností je především zachování soukromí uživatelů, spíše prokazuje opak. Podle grafu z Google Trends se růst vyhledávače mírně svezl na kauze Edwarda Snowdena. Zájem o podivnou kauzu bývalého zaměstnance CIA klesá. Oproti tomu podíl ve vyhledávání, celková popularita a počet uživatelů vyhledávače roste. Těžko odhadovat jak se DuckDuckGo bude rozvíjet dále. Uvidíme, jestli se mu podaří dotáhnout se alespoň na úroveň Yahoo či Bingu. Těžko dělat závěry z toho mála dat, co nyní máme k dispozici.

Stručný slovníček pojmů

Hybridní vyhledávač – využívá více informačních zdrojů, nejen data získaná díky svému crawleru. Výsledky vyhledávání generuje pomocí vlastních algoritmů.
Referral – zdroj návštěvnosti z odkazů.
Referrer – zdroj odkazu.
HTTP referer – identifikační pole adresy (URI) zdrojového webu v HTTP headeru. Jedno chybějící r je překlep, ze kterého se stal postupem času standard.
Meta referrer – relativně nový meta tag, který se umisťuje do hlavičky webu. Určuje zda budou údaje o referreru poslány dál. Více v článku Cyruse Sheparda na MOZ: The Meta Referrer Tag: An Advancement for SEO and the Internet.

Na příští týden připravuji druhý díl článku, ve kterém představím několik užitečných vychytávek (Instant Answers) ve vyhledávání DuckDuckGo.

Co si myslíte o novém vyhledávači? A jaký je váš názor na soukromí na internetu (např. ve vztahu k remarketingu)?


DuckDuckGo.com – díl II. – Instant Answers ⇨

nespor

Zdeněk Nešpor

Freelance SEO specialista zaměřený na pokročilé technické audity.

@@Chaoticum zdenek@link-brain.com

Komentáře k článku

[1] Roman Flössler | 29. 9. 2015 v 23.51

To je dobrý vědět. Na Brno.me mám ve zdrojích duckduckgo na 12. místě.