Rozpohybujte své infografiky
Zatímco se český internet plní všemožnými statickými infografikami, více či méně užitečnými, objevují se vedle nich pozvolna i infografiky animované. Ty umožňují znázornit data pomocí určitého příběhu, vývoje či změn v čase.
Pro čtenáře je animovaná infografika jistě poutavější. Objekty se v ní pohybují, sdělované informace jsou pochopitelnější a zapamatovatelnější. Výhodou je také možnost zaujmout podkladovou hudbou, doprovodným hlasem či zvukovými efekty.
U příkladu níže si dal tvůrce záležet na příběhu, který obecně lidi přitahuje. Pro dramatizaci videa zde byla použita pouze působivá hudba bez mluveného slova, která podtrhuje smysl celé infografiky:
Další zajímavé ukázky můžete zhlédnout na našem Youtube kanálu pod playlistem Inspirující animované infografiky:
Pro tvůrce to znamená podobné nároky, jako u infografik statických – je potřeba zajímavý nápad, dostatek podkladových dat a relevantních informací. Řádově náročnější je pak ale samozřejmě samotná realizace, ať co do schopností, času i finančních nákladů.
Pokud byste si chtěli sami zkusit jednoduchou animovanou infografiku vytvořit, podívejte se třeba na nástroj Presenter.
Aby těch infografik nebylo málo, máme tu nakonec infografiku interaktivní. Ta navíc reaguje na pohyby a kliky myši uživatelem a nabádá ho k další interakci. Pěkným příkladem jsou třeba pravidelné výstupy datové žurnalistiky iHNED.
Co vy na to? Myslíte si, že animovaná či interaktivní infografika je druhem obsahu, kterým se bude trend v následujících letech ubírat? Nebo je to jen okrajová záležitost a pouhá další položka v produktových portfoliích agentur?
Komentáře k článku
[1] Adam Jurák | 6. 1. 2014 v 14.18
Díky za tip na Presenter, neznal jsem.
Jen mi v článku nebo YT playlistu chybí jedna z prvních českých video-infografik ;) http://youtu.be/xDACUrYbkYg
A co se týká náročnosti, drtivá většina infografik se v českých podmínkách nemůže finančně vrátit. Ale rád se nechám o opaku přesvědčit.
[2] Dobrý copywriter | 6. 1. 2014 v 15.51
Třeba česká animovaná infografika http://www.socialnianalyzy.org/ (Jak radiace z Fukušimy vyvolala paniku na internetu) běží už od dubna 2011. A některé příběhy potřebují rozpohybovat, aby vyvolaly potřebnou paniku, tedy vlastně diskusi a virální šíření :-).
[3] Kuba | 20. 1. 2014 v 13.27
Dobrý článek
[4] Tesy | 23. 1. 2014 v 0.43
Osobně animované/interaktivní infografiky mám radši. Myslím, že to je i budoucnost, protože lidé jsou stále náročnější a prohlížet některé statické infografiky není ono.