Google Tag Manager 2.0

Google nečekaně představil pravděpodobně nejdůležitejší a největší update Google Tag Manageru vůbec. V betaverzi spustil zbrusu nové uživatelské rozhraní, založené na trochu jiných principech, než jsme byli doposud zvyklí. Mimo to zpřístupnil programátorské API, které jistě ocení zejména velké společnosti a agentury. V neposlední řadě pak přidal několik dalších užitečných funkcí. A v Mediu máme nové velké školení Google Tag Manageru!

Export a import kontejnerů

Začnu tím nejmenším a nejrychlejším. Zároveň je to jediná věc, která přibyla i v aktuální verzi a narazíte na ni i bez beta účtu. Ode dneška můžete kopírovat a vkládat kompletní nastavení kontejnerů. GTM umožňuje import i export s výjimkou některých starších kontejnerů GTM,  kde není povolen import.

Při exportu jednoduše vyberete číslo verze nebo draft. Dostanete celkem jasný a předhledný JSON. Můžete si ho rovnou zkopírovat přes schránku, ale pro import do dalšího kontejneru je vyžadovaný vyexportovaný soubor, který stáhnete stiskem tlačítka Export.

Samotný import oproti tomu nabízí hned několik způsobů vkládání. Prvním z nich je Overwrite (přepsání), vytvoří verzi vašeho aktuálního draftu, všechno smaže a následně na základě vložené souboru vytvoří všechna nová makra, pravidla a tagy. Druhým způsobem je Merge (sloučení). Ten také nejprve z draftu udělá verzi a následně naimportuje všechna nová data a nastavení, aniž by cokoliv mazal. V případě konfliktů (stejné názvy a rozdílné nastavení) si sami vyberete, zda konfliktní položky přepíše podobně jako celá varianta jedna, nebo duplikuje a přejmenuje.

Celý proces je zabezpečený. Nejprve musíte jít na tzv. Preview, to vám ukáže počty nových, změněných či smazaných položek. Případně si k tomu můžete zobrazit bohužel nepřiliš přehledné detailní info. Teprve po kontrole vše potvrdíte.

Google Tag Manager Import

Import konjterneru do GTM. Tzv. Preview mód pro kontrolu změn.

Nové uživatelské rozhraní

Velmi podstatnou změnou je nové uživatelské rozhraní. Oproti posledním změnám prošlo totálním redesignem. Zatím ho nedoporučuji používat na ostrá data, jelikož bude chvilku trvat, než se ustálí a odstraní všechny chyby. Nové rozhraní najdete na adrese tagmanager.google.com, zatímco staré zůstává na www.google.com/tagmanager.

Momentálně nemůžete využít nové rozhraní ve starých účtech a kontejnerech, pouze s ním založit nové účty. Volitelná migrace by měla být možná v nebližší době, v lednu 2015 pak Google nuceně zmigruje úplně všechny účty. Samozřejmě už i dnes je možné přesunout svá nastavení pomocí exportu a importu, pouze tím přijdete o verze a jejich historii. A samozřejmě musíte obměnit ID ve svém zdrojovém kódu.

Došlo k některým důležitým přejmenováním. Dosavadní rules (pravidla) se přejmenovala na triggers a dosavadní macros (makra) na variables. České ani jiné překlady zatím nejsou k dispozici.

Celkově je rozhraní posunuté směrem k nedávným redesignům Adwords a Analytics. Většina problémových věcí (konfliktní správa od více uživatelů naráz, nepřehlednost rozsáhlejšího kontejneru…) ale bohužel zůstala.

new_UI

Nové UI v GTM. Hlavní stránka se shrnutím informací.

Na značky a proměnné jinak

Pokud už jste v GTM zběhlí, bude vám chvilku trvat, než si zvyknete na nové rozložení a způsob vytváření tagů. Každý tag nyní musí být bezpodmínečně svázaný s nějakým GTM eventem, který můžete chápat jako typ pravidla. Z technického hlediska funkčnosti GTM to takto bylo navržené vždycky, ale přímo v rozhraní to člověk moc nevnímal.

Příklad: Pokud jste měli tag, který se vám spouštěl na nějaké url, jednoduše jste vytvořili nové pravidlo, kdy se makro {{url}} rovnalo té dané URL. GTM tam pak sám doplnil {{event}} equals gtm.js (event značící načtení GTM knihovny a spuštění všech skriptů). Teď vytvoříte tag, jako trigger zvolíte typ Some Pages případně More a teprve tam můžete vytvářet podmínky, téměř stejně jak jste byli zvyklí. Podle úhlu pohledu je výhodou či nevýhodou, že můžete vytvořit několik triggerů naráz. Celkově je to ale zpočátku dost matoucí.

Dosavadní makra, nově variables (proměnné) prošla také drobnou změnou. Při vytváření kontejneru jste měli přegenerovanou hromadu maker, které jste ve většině případu nevyužili. Teď si o tom, které proměnné budete mít k dispozici, rozhodujete klikáním na příslušné checkboxy. Alternativně vytvořením Custom Variables. Každopádně na toto pozor při importech, nastavení starých kontejnerů se tomu neumí přizpůsobit a místo zakliknutí v předefinovaných proměnných přidá identické proměnné v podobě právě Custom Variables.

Dále nesmím opomenout, že se zvětšil počet předdefinovaných tagů, nicméně pro český trh to neznamená skoro nic, jelikož většinu nástrojů třetí strany zde moc webů nepoužívá.

GTM API

Poslední novinkou od Google je zpřístupnění veřejného API, na které se dá programátorsky napojit. Díky němu můžete spravovat a zautomatizovat:

  • účty,
  • kontejnery,
  • tagy,
  • pravidla – staré rozhraní,
  • triggery,
  • makra – staré rozhraní,
  • proměnné,
  • verze kontejnerů,
  • uživatelská práva.

Více o API napíšu v nějakém dalším článku, zatím si můžete projít dokumentaci na Google Developers.

Závěrem jedno školení právě pro vás

GTM udělalo poměrně velký krok. Doufejme, že není poslední. Jaký dojem na vás udělala změna? Myslíte, že je to krok správným směrem?

Mimochodem máme jednu horkou novinku. Tímto představujeme nové velké celodenní školení zaměřené na Google Tag Manager pěkně zostra a do hloubky. Několik kratších a spíše začátečnických kurzů a workshopů GTM už se v Česku objevilo, naše velké školení ale půjde zgruntu a zaměří se na pokročilejší tipy a postupy, znalosti implementací a návrhů apod. Více informací najdete na našem školicím webu, nejbližší termín vypisujeme na 27. listopadu 2014.

Zveřejněno 17.10.2014 v rubrice Analytika se štítky , , .
heller

André Heller

André namíchává v Medio Interactive analytická řešení na míru všem. Jeho velikou vášní jsou zdrojové kódy a návrhy měření. Ve volném čase vyvíjí aplikace, učí se nové technologie a skáče na slackline.

Google+ profil @andheller heller@medio.cz