Děkujeme za váš zájem. Nakupte u konkurence levněji

„Chcete vědět, zda nabídka, kterou si právě prohlížíte, je opravdu ta nejvýhodnější?“ Takto uvedla Heuréka 2. listopadu jeden ze svých posledních kontroverzních počinů: Heuréka lištu, rozšíření pro prohlížeče Chrome a Firefox. Uživatelé nažehlili prapory a vyrazili vítat spřátelené mírové sbory, provozovatelé eshopů naleštili kalašnikovy.

131106-heureka-lista

Z důvodů silné nevole inzerentů byla Heureka lišta po týdnu zkušebního provozu stažena a její vývoj ukončen.  Po více než roce se spekuluje o jejím návratu v podobě technické podpory nové „lišty“ do prohlížeče DealPly. Více na blogu Mergado.

Po snadné instalaci lišty běžný smrtelník vidí, jaké má eshop, který si zrovna prochází, na Heuréce hodnocení, průměrnou dobu dodání a jak si stojí v porovnání cen s ostatními. Jako byste pocházeli kamennou prodejnou a u každého zboží visela cedulka „Tento produkt můžete koupit u konkurence až o 500 Kč levněji“.

Je otázkou, nakolik je etické, že Heuréka na základě dat, které jí posílají obchody – ty stejné obchody, které srovnávači za jeho služby platí – odvádí již zaháčkované návštěvníky pryč z jejich vlastní webové prezentace. A často zrovna ty návštěvníky, kteří na eshop přišli z placených kampaní na Heuréce. Navíc Heuréce mohou zpětně skrze takto uměle navyšovaný traffic krásně růst ceny za proklik.

Heuréku jsem vždy vnímala jako děvče s dobrými mravy. Žádné tupé cenové srovnávání, naopak silný důraz na kvalitu (a zkvalitňování). Podporovaný ve všech směrech – uživatelským hodnocením, udělovanými certifikáty, možnostmi řazení dle doporučených obchodů či nejlepšího ratingu, nabízením widgetů s hodnocením…

Heuréka lišta ale v důsledku bude jednoznačně akcentovat důležitost nejnižší ceny. Všechny ostatní faktory půjdou stranou. Kvalitní obchody budou bity, podstřelovači cen s jepičím životem vyzdviženi. Další hřebíček do rakve důvěryhodné části českého e-commerce, už i tak často živořící s maržemi stlačenými na minimum.

Panika? Nakonec spíše ne. Lištu si pravděpodobně nainstalují jednotky procent uživatelů. Často navíc možná právě provozovatelů samotných eshopů pro snadnou kontrolu spárování jejich produktů.

Jak se vám pozdává tento krok ze strany Heuréky? Stává se z eshopům pomáhajícího „nákupního rádce“ spíš jen dlouhodobě škodící „srovnávač cen“?

My jsme si každopádně v anotacích Google Analytics k 2. listopadu 2013 vytvořili libovou poznámku a necháme se zpětně překvapit.

Související články

Zveřejněno 6.11.2013 v rubrice Internetový marketing se štítky , , , .
velflova

Romana Velflová

Romanu baví webová analytika, co se koláčů a sloupců týče. Orientuje se taky ve vodách výkonnostního marketingu, protože alespoň zde vládne řád a jasná pravidla. Srdcem Krno, židlí Praha.

Google+ profil @chromanna velflova@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Roman | 6. 11. 2013 v 16.29

Proč mám pocit, že každá firma, poskytující služby, jakmile dosáhne jisté velikosti, začíná spíše škodit, než pomáhat firmám, jimž poskytuje služby? Opravdu je cena jediný faktor spokojenosti zákazníka?

[2] sleapy | 6. 11. 2013 v 16.34

Spíše než pro „běžného“ uživatele vidím potenciál této lišty pro provozovatele eshopu – hlavně pro tu část, která je prakticky posedlá cenami a má různé sledovače a Karsa monitory konkurence za těžké peníze.

Vlastně si stačí jen nainstalovat lištu, stáhnout open office, vytvořit tabulku (alá lehké KPI) a kontrolovat konkurenci, zda někde nezlevňuje. Když si na to najmou brigádníka za 100 Kč / hod, tak se jim to jistě vrátí více než v případě ceny za podobné profi šmírovací tooly, které většinou těžko reagují třeba na stažený produkt u konkurence automaticky ve svých stats …

[3] Patrik | 6. 11. 2013 v 16.34

Ja to vnimam jako nehorazny pocin co uz nema s podnikanim nic spolecneho. Clovek plati brutalni prachy za heureku, za ppc a tady tim se necham jeste okrast o zaplaceneho zakaznika. Nehlede na to, ze heureka v posledni dobe podporuje obchody ze slovenska, madarska a polska, tyto jen rezou ceny neskutecnym zpusobem, maji natapetovane obchody a rezou a rezou, zajimalo by mne kde berou takove marze. Nicmene prectete si diskuze jak je to potom s reklamaci atp. To uz lidi nejak nevnimaj hlavni je cena. Nicmene pokud chce cesky eshop resit reklamace mit jakes takes sluzby nemuze resit nejnizsi cenu a pokud si to lidi nezacnou uvedomovat tak tu zustane jen aukro, mall a mozna to prezije i alza, ale ti potom nasadi ceny tak jak se to nikomu libit nebude.

[4] Igor | 6. 11. 2013 v 16.59

Vsetky slovenske eshopy dakuju Patrikovi za zovseobecnovanie. Marze mame dobre, pretoze sme priamy vyrobca. Reklamacie a vratky riesime bez problemov, ceny tiez nemame najvyssie. A Heureku tiez nemame radi a ani ona nas (nijak som si na ceskej Heureke nevsimol, ze by nas uprednostnovala) :)

[5] frosty22 | 6. 11. 2013 v 16.59

Z hlediska zákazníka to je užitečná věc, ale obchody již asi nebude nadšené, no ale když už má Heuréka i košík, tak bych tu lištičku rozšířit a dal doprava velké červené tlačítko „Přidat do košíku“, čímž by se to hodilo pěkně do košíku an Heurece :) Tím jak relativně zapadne do designu některých eshopů, by to pro nezdatné nákupující mohlo být krásně zavádějící.

[6] Tomáš | 6. 11. 2013 v 17.32

@sleapy – proč tak složitě? Stačí získat ověřeno zákazníky a stahovat si sortiment report…

Jinak lišta se nezobrazí, pokud se z heureky prokliknete na daný produkt. Jenom pro informaci.

[7] Patrik | 6. 11. 2013 v 17.35

Igore, ja nerikam, ze vsichni jsou spatni a vim presne jake maji marze na nektere produkty slovenske eshopy. Nechci zde zminovat u kterych znacek to vim a ktere eshopy to rezou nejvic, ale je to v oblasti elektro, predpokladam, ze v mediu by ti potvrdili, ze ty informace opravdu mam. Zrovna dnes jsem se rozciloval, ze ti nejvetsi rezaci jeste pridavaji ruzne tapety. Ono vyrezat trh z marze 1000 kc na 30 korun to je fakt umeni, jak chces potom prezit? Jak chces nabidnout zakaznikovi nejkou sluzbu, chces se chovat jako tupy prekladatel krabic, nebo chces i neco vybudovat? Delat neco z garaze nebo mit normalni firmu s kvalifikovanymi lidmi, kteri zakaznikovi umi i poradit. To je vsecko zavisle na te cene. Dnesni tlak na cenu je neumerne velky a bohuzel tuto situaci zpusobuji srovnavace cen, ja beru, je to pro lidi, ale i obchody by mely vzit rozum do hlavy a pokud je trh na nejake cenove urovni, tak ho cely nepodrezu jen kvuli obratu z ktereho nakonec stejne nic nemam. Ono udelat dneska obrat 200-300 milionu neni problem, ale je problem aby z toho neco zbylo i na ziti. To je asi tak vse.

[8] Radek P. | 6. 11. 2013 v 19.48

No vidím to stejně. Čas ukáže. Teď upřímně chce se mi z toho b….

[9] Romana Velflová | 6. 11. 2013 v 23.31

[6] Děkuji Tomáši za tento postřeh. Bohužel ne všichni návštěvníci jsou natolik disciplinovaní, aby po příchodu do eshopu okamžitě nezačali klikat na cokoli jiného než právě na tlačítko „do košíku“. Stačí v rámci stejného detailu produktu zvolit jinou variantu (typicky velikost, barva …) a za splnění podmínky unikátní URL po načtení stránky už se lišta zvesela spouští. Navíc vlastním-li eshop, tak se snažím vytěžovat široké spektrum zdrojů návštěvnosti, pravděpodobně tedy investuji i do display, či PPC kampaní. Tady se právě snadno stane, že kvalitní obchody mohou začít dotovat ze svých kampaní návštěvnost low-cost konkurence. Ano, to už je více než absurdní.

[10] P. | 7. 11. 2013 v 7.22

Já to vidím jednoznačnačně jako porušení smluvních podmínek. Je to zneužití našich dat! A mělo by se tvrdě po nich jít, nebo za chvíli zavedou něco jako „vyberte si stránku konkurence zaplatte a my tam dáme vaši reklamu“

[11] Tomáš | 7. 11. 2013 v 10.22

@Romana – ano to je problém, když kliknou někam jinam. Dávám tomu tak týden a venku bude řešení jak tuto lištu zakázat.

[13] Romana Velflová | 8. 11. 2013 v 10.16

[12] Není jistě těžké otevírání iframe zakázat. Pro Heuréku stejně tak není těžké takový zákaz elegantně potřít. Dobře… scénáře možných reakcí: 1) Neinzerovat na Heuréce – pokud obchod cílí na padesátileté úřednice, tak by asi smysl mělo; 2) Podstřelovat ceny, aneb případová studie na „jak zkrachovat snadno a rychle“; 3) Blokovat lištu – není příliš koncepční, zajímavější v tomto směru je otevřený dialog přímo s Heurékou; 4) Nechat se překvapit – lištu bude aktivně používat pár procent celkového publika. Je třeba také brát v potaz, že datum spuštění je celkem fikané – výsledky budou nadstřeleny začátkem vánoční sezóny.

[14] Tomáš | 8. 11. 2013 v 11.01

Tak „zbytečný“ poplach.
Vyjádření heureky:
Heureka lištou jsme chtěli posílit traffic směrem ke kvalitním shopům. S ohledem na negativní reakce jsme se rozhodli projekt ukončit

[15] DoG | 8. 11. 2013 v 14.29

No škoda, zákazníkům to ušetřilo spoustu času. Stejně to takhle zákazníci dělají již dávno – osahají si zboží v electroworldu, pak ho koupí na heurece. Pročtou si kvalitní informace na czc.cz, pak zboží nakoupí na k24.cz. Jak to že v USA mají velké shopy nízké ceny. Asi to jde dělat i s přidanou hodnotou.

[16] Roman | 30. 11. 2013 v 12.27

Zákazníci by si měli hlavně uvědomit, že dlouhodobou snahou o co nejnižší cenu podřezávají větev sami sobě. Vidět to na potravinách. Kvalitu už téměř nejde koupit. A takhle to bude pomalu se vším.