Segmentace pomocí Enhanced Ecommerce

Po zapnutí a implementaci Enhanced Ecommerce se dostanete ke spoustě nových možností. Například vyhodnocování impresí produktů, bannerů nebo košíku. Zároveň se otevírají i nové možnosti v oblasti segmentace. A Google Analytics poskytuje snadnou cestu, jak se k segmentům dostat.

Reporty

V záložce Analýza nákupu se nacházejí reporty s názvy Analýza chování nakupujících a Analýza chování ve službě Checkout. V těchto reportech jsou zobrazeny funnely uživatelů, kteří procházejí nákupním procesem a checkoutem. Oba reporty vypadají obdobně. Rozdíl je v tom, že report s analýzou checkoutu je složený z kroků, které jste si zvolili v nastavení výběru dat v sekci pro nastavení Enhanced Ecommerce. Výběr s chováním nakupujících je složený z jednotlivých fází nákupního procesu od všech uživatelů. Přes návštěvy s přidáním do košíku až po odeslanou transakci.

funnel_analyza_nakupu

Tvorba segmentů

Ve výše uvedených reportech máte vždy čtyři možnosti jak segment vytvořit:

  1. Vytvořit segment [1] na všechny návštěvy, ve kterých uživatel ve vybraném kroku udělal jakoukoliv interakci. Tento segment [1] vytvoříte v prvním kroku nákupního procesu kliknutím na modrý sloupec. V dalších krocích pak vždy kliknutím na spodní modrý sloupec.
  2. Vytvořit segment [2] pro návštěvy, ve kterých uživatel opustil nákupní proces ve vybraném kroku. Tento segment [2] vytvoříte klikem na šipku pod vybranou fází nákupního procesu.
  3. Vytvořit segment [3] pro návštěvy, ve kterých uživatel přišel do vybraného kroku nákupního procesu. Tento segment vytvoříte klikem na horní sloupec, který se objevuje od druhého kroku košíku.
  4. Vytvoření vlastního segmentu ve výčtu segmentů.

funnel-vytvareni-jednotlivych-segmentu

Při kliknutí na jeden z výše uvedených prvků vám vyskočí popup okno s výběrem názvu pro segment a výběrem dat. Zvolíte jednu z možností výběru dat a pojmenujete segment. Poté stačí jen potvrdit a segment je vytvořený. Ten se pak nachází mezi vlastními segmenty.

popup_okno

Využití segmentů

Vytvořený segment poté můžete využít ve všech reportech. Nejčastěji se využívá segment pro uživatele, kteří přidali produkt do košíku a poté košík opustili. Tento segment přidáte kliknutím na červenou šipku pod fází nákupního procesu Návštěvy s přidáním do košíku. Segment vám zobrazí ty uživatele, kteří projevili zájem o daný produkt. Z nějakého důvodu ale ještě nebyli připraveni na nákup nebo při koupi produktu nastala nějaká překážka.

Uživatelé, kteří odpadnou přímo v checkoutu, je další často používaný segment. Opět stačí kliknout na šipku pod danou fází a segment je hotový. Pokud budete chtít vědět, kde přesně v checkoutu se uživatelé ztrácejí, zvolíte zmiňovaný report Chování ve službě Checkout.

funnel_analyza_checkoutu

Custom segmenty

Pokud si nevystačíte s výše uvedenými možnostmi, přicházejí na řadu vlastní segmenty. Díky Enhanced Ecommerce můžete využít přednastavených podmínek přímo v nástroji v záložce Pokročilý elektronický obchod. Tam můžete podrobněji uživatele segmentovat podle jednotlivých produktů, které uživatel zakoupil, přidal do košíku nebo s nimi udělal jakoukoli interakci (například nákup, přidání do košíku, imprese nebo klik na produkt).

vlastni-segment-ee

Pokud vám ani toto nestačí, můžete ještě vytvářet podmínky nad uživateli nebo návštěvami podle dimenzí a metrik.

vlastni-segment-podminky

Závěrem

Více o segmentaci pomocí Enhanced Ecommerce a use cases pro jednotlivé segmenty se můžete dozvědět 15. září 2016 na Medio DATA workshopu, kde se tomuto tématu budeme podrobně věnovat.

Zveřejněno 30.8.2016 v rubrice Analytika se štítky , , , .
aldorf

Marek Aldorf

Marek se zajímá o ecommerce, měření něčeho, co se normálně neměří, a zkoumání nových postupů a trendů v digitální analytice. Má rád bojové sporty a hraní video her.

Google+ profil aldorf@medio.cz