Spustili jsme Finance polopatě

Spustili jsme Finance polopatě. Malý web, na kterém se společně s pár lidmi z Wüstenrotu snažíme komplikované věci z finančního světa vysvětlovat jednoduše a srozumitelně. Aby si i babička udělala představu, co má udělat pro pojištění své chaloupky. Aby i Franta odvedle, co chce příští rok stavět, věděl, cože to je to stavební spoření, hypotéka nebo refinancování, jak se to od sebe liší, co z toho vlastně potřebuje a na co si dát při zařizování pozor.

Spoření

Středobodem celého webu je pochopitelný obsah psaný běžnou lidskou řečí. Jak nám zobák narostl. Záměrně jsme se vyhýbali právnickému a finančnickém ptydepe, přesným komplikovaným definicím, složitým tabulkám, detailnímu výčtu všech možných variant a nuancí, výjimkám z výjimek z výjimek. Prostě všemu, co dělá oficiální produktové texty na stránkách bank a finančních institucí nesrozumitelné, nečitelné a nestravitelné. Ostatně stejnou cestu sleduje i samotný název webu – z původního něčeho jako „Finanční edukativní portál“ nám vznikly polopatické „Finance polopatě“.

Při návrhu webu jsme proto od samého začátku stavěli na uživatelích a obsahu. Jak se dneska říká, user first! A taky content first! Uživatelský výzkum, ujasňování si uživatelských scénářů, znalostní úrovně a očekávání návštěvníků. A diskuze nad obsahem webu. Jeho vymýšlení a psaní. A zjednodušování a zlidšťování. A přepisování. A přepisování. Vlastně na úplném konci projektu přišly teprve takové ty podružné věci, jako wireframes, grafika, šablony nebo programování.

Pojištění domácnosti

Důležitým bodem bylo udržet celému webu jeho vzdělávací charakter. Zachovat si dostatečný odstup od jakékoliv prvoplánovité reklamní masírky nebo tupého sbírání leadů. Primárně dát uživatelům užitečné informace a pomoci jim dozvědět se víc. A teprve potom třeba nabídnout nějakou individuální pomoc nebo odkázat na konkrétní produkt. A když už ve webu nějaká reklama je, tak velmi pomálu a neagresivně, na kontextově vhodných místech a jasně odlišená od zbytku webu.

Když nám lidé z Wüstenrotu poslali podkladové texty pro stránku „O nás“, kde píší, že „díky Wüstenrotu pomáháme lidem plnit jejich bezprostřední potřeby i celoživotní sny“, přišlo nám to trochu jako klišé. Dokud jsme nepochopili, že to tak opravdu myslí a cítí. Tenhle přístup k věci se nesl celou společnou přípravou webu. Je fajn spolupracovat s lidmi, kteří jsou nadšení ze své práce a kteří opravdu věří tomu, co dělají. Snad se to povedlo přenést i do výsledného webu.

Zveřejněno 29.7.2015 v rubrice Medio Interactive
tichy

Jan Tichý

Honza provozuje analytickou, konzultační a vývojářskou firmu Medio Interactive. Vystudoval informační a znalostní inženýrství na VŠE v Praze, kde příležitostně přednáší o webové analytice, webdesignu a internetovém marketingu.

Google+ profil @jantichy tichy@medio.cz