Měření českých vyhledávačů v Universal Analytics

Aktualizováno 25. ledna 2016

Google Analytics ve svých výkazech zdrojů návštěvnosti nepracují úplně správně s českými vyhledávači. Do reportu neplaceného vyhledávání padá vlastně jen Seznam a Google, případně shodou náhod ještě pár dalších, které se ale schovají pod nic neřikající „search“.

Zbylé vyhledávače či zbožáky pak Google Analytics vůbec nepoznají. Řadí je chybně mezi běžné odkazující stránky do reportu „Odkazy“. A hlavně z nich nijak nereportují dotazy uživatelů.

Upravené skripty v klasických Google Analytics

Ve starých Google Analytics bylo pro přidání dalších vyhledávačů nutné upravit měřicí kód ve vašem webu. Konkrétně pro to sloužil příkaz _addOrganic.

Protože to byl poměrně častý případ a bylo zbytečné, aby si to psal každý zas a znovu sám, existovala řada hotových předpřipravených skriptů. Asi nejvíc se z nich v Česku rozšířil můj upravený asynchronní kód.

Jak na české vyhledávače v Universal Analytics

Dnes ale už dost pravděpodobně používáte Universal Analytics, tedy novou generaci Google Analytics. Tady je postup zcela jiný. Většina nastavení se tu přesunula z měřicího kódu přímo do grafického rozhraní. Takže místo „programování“ si všechny potřebné změny prostě „naklikáte“.

Vše najdete v sekci Správce > Služba > Údaje o měření > Zdroje z neplaceného vyhledávání:

Přidání fulltextových vyhledávačů do Google Analytics

Přidání fulltextových vyhledávačů do Google Analytics

 
Protože se vše musí pokaždé klikat pracně ručně, je účelné vkládat jen ty nejdůležitější vyhledávače a zbožáky, kde to má význam. Není přitom nutné zadávat vyhledávače, které už Google zná sám. Co tedy při revizi nastavení Universal Analytics přidáváme my?

České vyhledávače Název domény Parametr v URL
seznam seznam.cz q
seznam seznam.cz w
firmy.cz firmy.cz q
obrazky.cz obrazky.cz q
atlas.cz searchatlas.centrum.cz q
centrum.cz search.centrum.cz q
zbozi.cz zbozi.cz q
heureka.cz heureka.cz h[fraze]
nejlepsiceny.cz nejlepsiceny.cz t
srovname.cz srovname.cz search
naakup.cz naakup.cz search
seznamzbozi.cz seznamzbozi.cz q
najdislevu.cz najdislevu.cz fraze
hyperzbozi.cz hyperzbozi.cz q
hledejceny.cz hledejceny.cz s
volny.cz search.volny.cz q
zaza.cz zaza.cz find
shopalike.cz shopalike.cz q
shop-mania.cz shop-mania.cz q
duckduckgo.com duckduckgo.com q
Slovenské vyhledávače Název domény Parametr v URL
atlas.sk hladaj.atlas.sk phrase
azet.sk azet.sk q
centrum.sk search.centrum.sk phrase
najlepsie-ceny.sk najlepsie-ceny.sk search
heureka.sk heureka.sk h[fraze]
shopalike.sk shopalike.sk q
tovar.sk tovar.sk q
zoznam.sk zoznam.sk s

Existuje samozřejmě celá řada dalších vyhledávačů a zbožáků, které je určitě možné také přidat. Návštěvnost z nich přicházejících je ale zpravidla tak mizivá, že to nemá valný smysl.

Pomůžeme vám!

Bojíte se, že nastavení vašich Google Analytics je tristní a nástroj vám kvůli podobným nedostatkům zobrazuje zcela špatná čísla? Tušíte, že máte v měření velké rezervy, ale nevíte, kudy začít? Ozvěte se nám, uděláme kompletní revizi vašeho účtu Google Analytics a společně s vámi nalajnujeme celou vaši webovou analytiku.

Chcete se dozvědět víc tipů, jak lépe pracovat s vyhodnocováním návštěvnosti? Přijďte na naše školení Google Analytics.

tichy

Jan Tichý

Honza provozuje analytickou, konzultační a vývojářskou firmu Medio Interactive. Vystudoval informační a znalostní inženýrství na VŠE v Praze, kde příležitostně přednáší o webové analytice, webdesignu a internetovém marketingu.

Google+ profil @jantichy tichy@medio.cz