Elegantní sledování návštěvnosti z Heuréky

Pokud provozujete e-shop, určitě jste si všimli, že reporty návštěvnosti z Heuréky a pár dalších zbožáků jsou v Google Analytics poměrně neuspořádané. Týká se to všech srovnávačů a katalogů, které mají své kategorie na subdoménách. Ve statistikách se vám pak rozstřelí do několika desítek řádků, pro každou subdoménu jeden.

Přehled zdrojů v Google Analytics z Heureka.cz

V Google Analytics je přitom možné je rozumně sloučit dohromady a nepřijít přitom o žádná data. Pokud ještě nemáte, odlište si ještě předtím všechny zbožáky od ostatních zdrojů návštěvnosti, jak jsme popsali v našem předchozím článku.

Slučujeme Heuréky dohromady

Nastavení se provádí formou filtrů. V tomto případě hned tří a navíc závislých na pořadí!

V prvním filtru uchovejte subdoménu bokem pro budoucí potřeby. U přístupů z Heuréky je dimenze Název kampaně vždy prázdná, takže si subdoménu uložte do ní:

Zbožáky se subdoménami – subdoména do kampaně

Dimenze Hodnota Povinné
Pole A > Výpis A Zdroj kampaně
Ano
Pole B > Výpis B Ne
Výstup do > Konstruktor Název kampaně $A1 Ano

 

Totéž udělejte s cestou za lomítkem, kterou si uložte do taktéž prázdné dimenze Obsah kampaně:

Zbožáky se subdoménami – cesta do obsahu

Dimenze Hodnota Povinné
Pole A > Výpis A Zdroj kampaně Ano
Pole B > Výpis B Odkazující cesta kampaně (.*) Ne
Výstup do > Konstruktor Obsah
kampaně
$B1 Ano

 

A na závěr už jenom sjednoťte zdroj kampaně, tedy odstraňte z něj subdoménu:

Zbožáky se subdoménami – sjednocení zdroje

Dimenze Hodnota Povinné
Pole A > Výpis A Zdroj kampaně Ano
Pole B > Výpis B Ne
Výstup do > Konstruktor Zdroj kampaně $A1 Ano

 

To je všechno. Výsledkem bude učesaný přehledný report zdrojů návštěvnosti. Původní subdomény si můžete zobrazit v rámci sekundární dimenze Název kampaně:

20140609-093422

A dokonce jste navíc získali ještě odkazující cestu, která v reportech obvykle není, viz dimenze Obsah kampaně:

20140609-093245

 Související články

Zveřejněno 9.6.2014 v rubrice Analytika se štítky , , , , .
heller

André Heller

André namíchává v Medio Interactive analytická řešení na míru všem. Jeho velikou vášní jsou zdrojové kódy a návrhy měření. Ve volném čase vyvíjí aplikace, učí se nové technologie a skáče na slackline.

Google+ profil @andheller heller@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Tomáš Kapler | 9. 6. 2014 v 22.59

Možná mi něco uniká, ale není jednodušší prostě ty kampaň/medium/source … vyplňovat rovnou při posílání XML feedu? Člověk tam pak může posílat i trochu inteligentnější data, která mu pak pomohou ve zpracování, třeba ID produktu atp. Ano, nepomůže to pak spojení těch subdomén, to opravdu asi nejlíp řešit filtrem (i když ale pak člověk přijde o možnost kliknout a dostat se na zdrojovou URL)

[2] André Heller | 10. 6. 2014 v 10.18

Jednodušší, to asi záleží na úhlu pohledu. Pro mě jako analytika je snazší si napsat filtr než donutit někoho tagovat URL. Navíc pokud bych to tagoval, tak bych ještě musel zajistit přepisování query parametrů (?utm…) na fragment parametry (#utm..), abych se vyhnul duplicitním URL adresám. S tím souvisí i fakt, že kdyby někdo pak kopíroval URL mé cílové stránky třeba na social, tak mi zdroje návštěvnosti zůstanou zachované, protože to nezkopírují i s UTM parametry.
Pokud jde o další parametry jako ID produktu, k tomu bych volil spíše vlastní dimenze. můžu si to posílat a vyhodnocovat ještě daleko lépe než přes kampaně. A poslední věcí tedy ty prokliky na zdrojovou URL. Pokud vím, fungují jenom v případě kdybych měl Heuréku označenou jako referral. Podle mě to však přirozený odkaz není. V reportu ji vůbec nechci. Takže není moc co řešit.

[3] Jan Tichý | 11. 6. 2014 v 11.34

[1] Tomáši, kromě toho, co napsal výše André, v tom vidím ještě dva další problémy.

Za prvé zdaleka ne všechny odkazy, které na můj web ze zbožáku míří, pocházejí z feedu nebo se dají otaggovat. Dělá to pak ve zdrojích další nekonzistence – rozpad na různé sources, medium apod.

Za druhé to pak vyžaduje, abych měl pro úplně každý zbožák naprosto jiný odlišný feed, pokaždé s těmi správnými UTM značkami, což je dle mé praktické zkušenosti pro drtivou většinu eshopů neschůdné. Pak to dopadá tak, že vezmou export s utm_source=zbozi.cz, pošlou ho paušálně do všech zbožáků a jseš s jakoukoliv analytikou v háji úplně, protože to už nikdy dohromady nedáš.

Ze všech zmíněných důvodů nám tohle čištění přes filtry na straně Google Analytics přijde jako výrazně lepší, spolehlivější a jednodušší cesta.

[4] Romana Velflová | 12. 6. 2014 v 10.37

( Jen připomínám, že kdo to myslí s optimalizací pro zbožáky vážně, tak musí mít pro každý zbožák vlastní feed. )

[5] Adam Jurák | 12. 6. 2014 v 14.28

Víte prosím, co mi přesně padá do (not set) kampaní a obsahu reklamy?

[6] Romana Velflová | 12. 6. 2014 v 17.32

Do (not set) v kampaních i obsahu reklamy padají prokliky z výsledků fulltextového vyhledávání, pro které neexistuje subdoména a díky tomu se nepřepisuje nic do kampaně.

[7] Jiří Mucha | 22. 7. 2014 v 10.54

Dobrý den,

jaké má být přesně to pořadí filtrů? Měl jsem nastaveno:
1. Filtr pro vyloučení IP
2. Medium pro zbožové vyhledávače
3. Subdoména do kampaně
4. Cesta do obsahu
5. Sjednoceni zdroje

a nefungovalo mi to. Dnes jsem zkontroloval nastavení filtrů a je přesně podle návodu, kromě „Odkazující cesta kampaně“ jsem dal „odkazující trasa kamapně“.

Kde může být chyba?

[8] Ondřej Moravec | 22. 7. 2014 v 11.05

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, na předposlední obrázek – screenshot z analytics.
Jak se dá nastavit kampaň do sekundární dimenze? V akvizice > veškerá návštěvnost mi to kampaň dovoluje dát pouze na primární dimenzi, v sekundární dimenzi mám jen kampaňe z inzerce – a to nejsou ony, nebo ano?

Mám hledat v menu jiný přehled?
děkuji

[9] André Heller | 23. 7. 2014 v 16.56

Dobrý den pánové,

@Jiří Mucha: Mohl byste mi upřesnit jak přesně vám to nefunguje? V závislosti filtrů jde pouze o ten poslední tedy sjednocení source. Ten totiž přepisuje zdroj, na který jsou předchozí dva vázané. Takže v zásadě by to fungovat mělo.

@Ondřej Moravec: Je to ona. Přiznávám, že to že se v primární dimenzi řadí do kategorie Akvizice a v sekundární do Inzerce je poněkud divné. Toho jsem si nikdy nevšiml, každopádně to je ona.

[10] Ondřej Moravec | 23. 7. 2014 v 20.43

@André Heller:
Díky za odpověď

Jen ještě poznamenám, že mám stejný problém jako @Jiří Mucha. Třetí filtr na zdroj nefunguje. Zkousil jsem ho přesně podle návodu nebo vlastní zjednodušenou variantu, takto:
Typ filtru: Vlastní filtr, pokročilý
Pole A -> Výpis A: Zdroj kampaně: ^.+\.heureka\.cz$
Výstup do -> konstruktoru: Zdroj kampaně: pokus

A ani jedna nepomohla. Je to zvláštní.

[11] Ondřej Moravec | 24. 7. 2014 v 9.22

Oprava k předešlému komentáři, filtr nastavený jako v tomto komentáři pro heuréku funguje

[12] André Heller | 25. 7. 2014 v 14.18

To je vážně podivné. Určitě tam používáte správný matchovací regulární výraz? V tom třetím filtru se od těch prvních dvou liší.

[13] Jiří Mucha | 3. 8. 2014 v 15.17

Dobrý den,

tak celou věc testuji na něklika zobrazení s různým nastavením a stále se mi nedaří přehledy seskupit. Mohl bych Vás požádat, aby jste se mi ozval do mailu? Potřeboval bych to mít nastavené, rád Vám pošlu své screen-shoty.

Děkuji předem

[14] André Heller | 16. 9. 2014 v 15.33

Dobrý den, na mail jsem vám již před časem odpověděl a nyní znovu, jelikož jsem našel možné řešení.

Jednalo se o chybu interpretace wordpressu. Již jsem ji opravili.