Jak na automatickou migraci GTM

V dubnu 2015 spustil Google dlouho očekávanou automatickou migraci verzí v Google Tag Manageru. Až doteď jste ji mohli povolit volitelně, dnešním dnem se to mění. Postupně by v následujícím měsíci měla proběhnout na všech dosud nepřemigrovaných účtech. Je důležité položit si otázku:

migration-is-not-a-crime1-300x225

Je to bezpečné?

Viděl jsem, že lidé kontejnery přemigrovali bez většího přemýšlení sami hned, jak to bylo možné. Naštestí je odpovědí ano. Bezpečné to je. Nemělo by se vám nic rozbít ani přestat měřit.  V čem tedy tkví ten problém? GTM 2.0 se liší způsobem klikání a zvláště některá pokročilá nastavení se klikají poměrně hodně odlišně. Hlavně všechny kódy, kde se používaly automatické listenery, ale třeba i DOM a LOAD eventy.

V čem je tedy problém?

Obě rozhraní fungují jinak, tedy ani google sám nebyl schopný tu migraci udělat dokonalou. Pokud se smíříte s pouhou funkčností, asi nic řešit nemusíte, ale jak vždy říkám na školení Google Tag Manager: „GTM je poměrně nepřehledný nástroj, takže udržet ho co nejjednoduší, je dost zásadní premisa.“ V tomhle ta migrace jde ovšem na druhou stranu a ruku vám opravdu nepodá.

Pár těch nedokonalostí:

Trigger All pages

Všechny stránky je v GTM velmi časté pravidlo, v novém názvosloví trigger. Jenže ten trigger se také někdy jmenuje All pages, případně je uvozený typem URL – All Pages, apod. Zároveň je to jediný trigger, který je v novém i starém rozhraní již předefinovaný. Každopádně migrace si s tím neporadí a místo toho předdefinovaného vám vytvoří nový samostatný. Hurá! Duplicita. Proč ho tam nemít hned dvakrát.

Built-In proměnné

Pokud jste si zakládali GTM v posledním roce, budete v makrech (nově proměnných) mít poměrně hodně věcí, kterým asi často ani nerozumíte (history old state, element target, …). V novém rozhraní, pokud je potřebujete, se dají zapnout zaškrtnutím checkboxu, tzv. Built-in proměnné. Proč je tedy mít ještě někde mimo, když je navíc asi nechci mít vůbec? Migrace ty Built-in použít neumí, takže vám je duplikuje do těch vlastních proměnných.

Listenery

Posledním problémem jsou již zmíněné listenery. Ty v novém rozhraní vlastně vůbec neexistují, nahradily je speciální triggery. Protože je ale způsob překlikání poměrně náročný a velmi težko automatizovatelný, Google ustoupil a při migraci se přenáší listenery i do nového rozhraní. Je jasné, že dají přednost spíše funčknosti, než estetice a metodice nástroje. Jak jsem již napsal, fungovat to bude. Pokud chcete GTM využívat dále v budoucnosti a nechcete za rok trpět totální nepřehledností a dostat se do fáze, kdy to bude tak komplikované, že to raději založíte nově a čistě, nebylo by špatné si tyhle listenery a následná pravidla jako Event – gtm.linkClick převést na triggery. Zkusím tu nastínit jeden ukázkový příklad jak to provést. Mějte však na paměti, že se to nedá automatizovat a každý případ je dost unikátní.

Ukázka přenastavení Link Click Listeneru

Aby vše fungovalo, určitě jste měli naklikaný tag typu Link Click Listener (Posluchač kliknutí na odkaz), ten měl většinou nastavené spouštěcí trigger na Všechny stránky(All pages), pokud ne, nevadí. Důležité je, abyste si zapamatovali všechna nastavení tagu, zdali máte zapnuté či vypnuté nastavení Wait for tags nebo Check Validation.

linbk click

Potom jste měli různé další tagy, které jste chtěli spouštět právě při kliknutí na odkaz. Trigger by mohl vypadat nějak takto:

event linkclick

Co teď s tím? Přenastavení proveďte v několika krocích.

V proměnných si zaškrtněte Click URL a Page Path, abyste je pak mohli v ostatních částech GTM používat.

variables

Vytvořte nový trigger. Bude typu Click. V kroku 2 nastavte trigger type na Link Click. Přeneste na něj stejné nastavení jako měl listener.

linklcick

V kroku 3 se nastavuje spouštění jakoby toho listeneru. Pokud jste původní listener měli nastavený na všechny stránky, vůbec nad tím nepřemýšlejte a nastavte tuto položku jako na obrázku a berte to jako „blackbox“. Při budoucích nastaveních si pak pamatujte, že nastavení podmínky s tímhle žlutým rámečkem má vypadat pokaždé takhle. Použijte vytvořenou proměnnou Page Path. Pokud jste původní listener měli nastavený nějak specificky, toto je to místo, kde byste to měli promítnout.

enablewhen

 

Ve čtvrtém kroku definujete, kdy se má spouštět samotný trigger. V podstatě to, co definuje trigger na druhém obrázku. Takže přesně totéž přeneste i sem za použití vytvořené proměnné Click URL

enablewhe

Nově vytvořený trigger připojte k tagu místo toho, kde máte nastavený původní přemigrovaný trigger. Na závěr už jenom smažte jak ten původní trigger, tak i tag listeneru a vše by mělo v pořádku fungovat.

 

Ve výsledku tedy není rozhodně špatné tu migraci na svém účtu povolit už dnes. Každopádně zvažte, zda tomu GTM nepřizpůsobit a v rámci migrace ho i manuálně nepročistit. Přeci jenom v tom budete za půl roku pracovat zase vy sami. Zkoušeli jste už migraci? Napiště na jaké další problémy jste přitom narazili? Pomůžeme vám.

 

Související články a odkazy:

Zveřejněno 29.5.2015 v rubrice Analytika se štítky , , , .
heller

André Heller

André namíchává v Medio Interactive analytická řešení na míru všem. Jeho velikou vášní jsou zdrojové kódy a návrhy měření. Ve volném čase vyvíjí aplikace, učí se nové technologie a skáče na slackline.

Google+ profil @andheller heller@medio.cz