Katalogy webů na ústupu

Vyhledávač Google přichází s další vlnou svého boje proti SEO spamu. V minulosti již došlo ke snížení hodnoty zpětných odkazů z různých bezvýznamných katalogů. Dnešní zásah je ale mnohem více nekompromisní – některé katalogy již byly z indexu zcela vyřazeny a další budou jistě následovat.

Majitelé internetových projektů, kteří měli svou strategii postavenou právě na zaspamování stovek katalogů, se budou muset smířit s vyhozenými penězi a časem stráveným nad registracemi. I dosud více či méně zbytečná činnost se ukazuje být ještě zbytečnější. Mohou dál věřit úžasným radám svých SEO šamanů, nebo zkusí jít „čistější“ cestou a budou se snažit získávat přirozenější odkazy zohledňující i skutečný přínos uživateli.

Prozatím se poslední krok Googlu netýká českých katalogů a i v globálním pohledu je nutné ho chápat více jako vyslání určitého signálu webmasterům a vymezení hřiště, spíš než jako reálný zásah s významnějším dopadem do ranků a pozic. Pro SEO jako obor jsou podobné události ovlivňující přístup SEO konzultantů a odvracející jejich pozornost od technických detailů k uživateli určitě žádoucí.

Co z toho tedy reálně vyplývá pro stovky stávajících českých katalogů? Pokud byste je prošli, seriózně má v rámci linkbuildingu smysl zamýšlet se nanejvýš nad několika málo desítkami z nich. Při rozhodování vycházejte zejména z analytických údajů, kde se nebere v potaz pouze přínos pro pozice ve výsledcích hledání, ale i příchozí návštěvnost přímo přes daný odkaz. Ta je ve většině případů konverzní, což je pro internetový projekt často zásadní kritérium.

Související články

Zveřejněno 16.5.2012 v rubrice Internetový marketing se štítky , , .
cicvarek

Antonín Cicvárek

SEO konzultant ve společnosti Medio Interactive. Jeho hlavním zájmem je optimalizace pro vyhledávače, ale brouzdá i ve vodách PPC, sociálních sítí nebo použitelnosti.

Google+ profil @AntoninCicvarek cicvarek@medio.cz

Komentáře k článku

[1] Jan | 16. 5. 2012 v 12.53

Je to tak, že google katalogy kdysi vcelku i potřeboval. Byli pro něj strukturovaným zdrojem zatřídených odkazů. Dnes už je nepotřebuje, tak se jich zbaví.

[2] Filip Podstavec | 16. 5. 2012 v 14.02

Podle mých posledních statistik, braných z cca. 20-ti webových stránek má cenu se zaregistrovat do cca. 46-ti online katalogů, které jsou schopné dotlačit alespoň 4 návštěvy za rok.

Ačkoli se mohou zdát zbytečné, takové katalogy pro mne budou přínosem, i kdyby z linkbuildingového hlediska měli nulovou hodnotu.

Sečteno podtrženo – stop spamování katalogů, registrovat do kvalitních(především firemních). Soustředit se více na rozvoj obsahu a využití volné distribuce zájemcům o obsah.

Díky za článek, pěkně shrnul budoucnost katalogů, která v Česku bude za pár měsíců stejná jako v zahraničí :-)

[3] Linki | 16. 5. 2012 v 14.31

Filipe, u tech 4 prumernych navstevniku mas k dispozici nejake dalsi udaje? Konverze nebo bounce rate?
Ja se zastavam pouze katalogu na oficialnich strankach mest, jako uzivatel procisteni pouze uvitam ;)

[4] Lukáš Pítra | 16. 5. 2012 v 15.48

A to jsi to psal od prosince? :-)

Samozřejmě pravdivé čtení, osvěty není nikdy dost. Zároveň souhlas s Filipem – web, ze kterého mi přijde smysluplná přímá návštěva mně zajímá, i když se bude jmenovat sprostým jménem katalog :-)

Problém kvalitních odkazů je ten, že se nezískávají tak snadno, rychle a levně jako ty z nesmyslných katalogů a proto asi i „registrátorský“ business živený jednoduššími a uspěchanými klienty stále žije.

[5] Antonín Cicvárek | 16. 5. 2012 v 16.19

Filip Podstavec: Jakákoliv návštěva je samozřejmě přínosem, ale sledovat se musí také statistiky dané návštěvy a tam už je většinou kámen úrazu.

Určitě má smysl se zabývat pouze kvalitními firemními i nefiremními katalogy, ale já mám odzkoušeno, že hodně fungují také lokální katalogy dané oblasti nebo oborové katalogy. Zejména v oblasti služeb je to znatelné.

[6] Filip Podstavec | 16. 5. 2012 v 16.51

Linki: Mám průměrně(ne u každého webu) a konverzní poměr u e-shopů je cca. 0,72% (podprůměr) a u firemních webů bounce rate cca. 67%. Statisticky jsou na tom sice špatně, ale i tak jde o zdroj návštěvnosti a zdroj konverzí, tzn. pro mne zdroj nezanedbatelný.

Antonín Cicvárek: Souhlasím s celým komentářem – oborové jsou zaručeně silným zdrojem návštěvnosti, lokální jak u čeho. Například holičovi se hodí více lokální katalogy a kvalitní zápis v mapách(a s ním spojený profil na Firmy.cz).