Velký předvánoční úklid ve Zboží.cz

Seznam.cz poslední dobou výrazně obměňuje šatník. Od dubna hledáme služby v nových Firmách, od června jsou tu nové Mapy. Výraznou proměnou prochází také zbožový srovnávač Zboží.cz. Doposud na něm proběhlo několik kosmetických úprav, jako je redesign titulní stránky, recenze produktů, ruční nástroj pro párování zboží nebo nastavení frekvence stahování feedu. Novinek ale v nejbližších dnech bude více.

Seznam.cz si je vědom nástupu předvánoční horečky, a proto se vývoj nového Zboží.cz stává prioritou číslo jedna.

Dočkají se v týmu Zboží.cz vánočního volna? Zatím to vypadá spíš na vánoční přesčasy.

Tematické letáky

Už v polovině července Seznam na pár dní zkusmo ukázal tematické letáky. K nalezení byly na hlavní stránce Zboží.cz hned pod vyhledávacím polem, kde nahradily Dnešní nabídku. Skládaly se z 15 tematicky příbuzných položek zboží, které vybírali pracovníci Seznamu ve spolupráci s velkými ecommerce hráči. Cílem bylo nabídnout uživatelům na jednom místě nejzajímavější a cenově zvýhodněné produkty nejrůznějších (a do budoucna nejenom těch větších) internetových obchodů.

Testování leták na Zboží.cz

Náhled prezentace letákové nabídky na titulní stránce Zboží.cz

Mobile-friendly

Počet uživatelů navštěvujících weby z mobilů stoupá exponenciálně. Letos vzrostl dokonce o polovinu. Vyhledávače zboží se snaží na tento trend reagovat. Heureka vypustila mobilní aplikaci, poslední dobou začala více vyvíjet svůj mobilní web, v rámci mobilního nakupování ladí svůj Heureka košík.

Uživatel mobilu je na Heuréce proveden nákupním procesem a může jej zde také dokončit. Zboží.cz vlastní nákupní košík neplánuje. Zboží.cz sází vedle mobilní aplikace hlavně na rensponzivitu a čistý facelift bez nadbytečných reklamních formátů. Navigace se zpřehlední a uživatel získá lepší kontrolu nad průchodem mezi stránkami.

Titulní stránka nového Zboží.cz

Titulní stránka beta.firmy.cz

Změny navenek

Orientace na uživatele se projevuje například novou funkcí „Přidat do oblíbených“ nebo možností stáhnout si návod k obsluze či příbalový leták léků. Mnohem více prostoru je věnováno doplňkovým informacím, jako je rychlý a jednoznačný přechod mezi variantami produktu či kompletní výpis příslušenství, které lze k výrobku na Zboží.cz nalézt.

Varianty produktů na Zboží.cz

Karta produktů – Lepší přecházení mezi variantami.

Návody produktů na Zboží.cz

Karta produktů – Přibyly návody k obsluze a příbalové letáky u léčiv.

Cross-sell nabídka vůbec prostupuje celým webem, najdete ji ve značkách, kategoriích i v podobě zmiňovaného příslušenství v kartách produktů.

Některé kategorie prodělají výraznější proměnu. Takto se třeba po vzoru Heureky modifikuje kategorie Oblečení a móda.

Cross-sell nabídka a příslušenství u produktů na Zboží.cz

Karta produktů – Méně reklam, více prostoru třeba pro křížový prodej, nebo nabídku příslušenství.

Obroda zevnitř

Nezůstane ale pouze u vizuálních změn. Nové bude Zboží.cz i pod kapotou. Uživatelé si budou jistě libovat v rychlosti AJAXu, kdy se bude překreslovat vždy jen nezbytná část stránky. Databázi produktů budou mít na Zboží.cz pod ruční kontrolou a pro spolupráci nad konkrétními kategoriemi katalogu budou vybírat specializované e-shopy.

Téměř před rokem spustili pro vybrané e-shopy ruční párovací nástroj. Provozovatel e‑shopu si skrze administrační rozhraní může sám ručně párovat nenapárováné produkty. Ruční párovací nástroj se vryl do srdcí mnoha z nás. Má několik much, které možná zmizí s jeho chystaným podzimním vylepšením. Funkčně nástroj napomáhá rozšiřování stávající databáze. Neumožňuje ale samotnou úpravu již jednou vytvořených produktových karet. Zboží.cz počítá se zapojením distributorů a výrobců jako adminů a s možností aktivního podílení na úpravách chybných položek katalogu.

Na novou databázi je navázaná rovněž hloubková restrukturalizace a rozšiřování stromu kategorií. Součinná správa databáze nechává také tušit přehlednější práci s variantami produktů či rozšíření filtrů vyhledávání.

Výpis hlavní kategorie nového Zboží.cz

Podoba řešení hlavní kategorie katalogu. Můžeme se těšit na výraznější rozšíření stromu kategorií.

Pozmění se také specifikace XML feedů. Rozšíří se o nové značky jako element MAX_CPC_SEARCH, který umožní nastavit nabídky za prokliky z výsledků fulltextového vyhledávání.

Nové filtry

Oproti Heurece generují filtry na Zboží.cz „líbivější“, klíčovými slovy protkané a strašlivě dlouhé URL adresy. Líbivější tedy asi hlavně pro fulltextové vyhledávače, ostatně právě fulltexty jsou očividně jedním z hlavních důvodů, proč Zboží.cz vůbec filtry zavádí. Posuďte sami strukturu adres na příkladu, kdy se snažím získat přehled o pračkách Bosch s předním plněním a s energetickou třídou A+++.

beta.zbozi.cz/domaci-spotrebice/prani-a-pece-o-pradlo/pracky/?vyrobce=bosch&energeticka-trida=appp&zpusob-plneni=predni
versus
pracky-s-prednim-plnenim.heureka.cz/f:3332:109644;3368:171880/

Nové filry na Zboží.cz

Podoba filtrů jak jsou prezentovány v testovací verzi beta.firmy.cz

Cross promo napříč všemi službami

Viditelnost novému Zboží.cz zajistí mašinérie celé rodiny služeb Seznamu. Ve výsledcích vyhledávání fulltextu Seznamu je delší dobou k nalezení upoutávka, ve které se zobrazují první tři produkty či kategorie z výsledků vyhledávání na Zboží.cz.

Hint ve vyhledávání Seznam.cz na službu Zboží.cz

Upoutávka na produkty ve výsledcích vyhledávání na Seznam.cz

Větší apel na aukční prokliky

E-shopy dosud příliš nevyužívají aukční systém, přitom v katalogovém vyhledávání je právě cenová optimalizace a vhodná aukční strategie dostane ke hvězdám. Být mezi prvními se podle hlavního manažera služby Zboží.cz Milana Šmída vyplatí, protože právě prvních 5 pozic prý obsáhne až 70 % všech prokliků.

Pořadí nabídek jednotlivých e‑shopů při výchozím způsobu řazení ovlivňuje dále například CTR (míra prokliku) položky, S-rank a hodnocení obchodu. To je pestrý koktejl, ve kterém vám nepomůže, že nabízíte produkt na hranici maržovosti, dopravu zdarma a výdejní místa do 1 km od důležitých mezigalaktických uzlů. Aukcím se dříve či později nevyhnete, protože aukční prokliky nově fungují také ve fulltextovém vyhledávání Zboží.cz.

Možnost editovat nabízené ceny za proklik (bidding) bude moci upřesnit přímo v XML feedu přes element MAX_CPC_SEARCH.

Motivace k aukcím se opírá také o samotný nový vzhled katalogu. Seznam s obchody u agregovaných nabídek je zkrácen na pouhých 7 nabídek. U katalogových nabídek se nově zobrazuje také odkaz “Doporučujeme” pro rychlý nákup, který vás přesměruje do nabídky e-shopu se zbožím skladem v aukci prvního.

Odkaz "Doporučujeme" na Zboží.cz

Nový odkaz „Doporučujeme“ obsahuje proklik přímo do vybraného e-shopu již z výpisu kategorií. Už nestačí být v aukci mezi prvními. Vyplatí se prvním být.

Již brzy

Nová verze Zboží.cz by měla být venku každým dnem. Službu si ale už teď můžete proklikat na beta.zbozi.cz. Všechny produktové novinky jsou shrnuty a průběžně doplňovány na zvláštní stránce.

Jak se vám líbí směr, kterým se Zboží.cz vydává? Kde vidíte největší mezery nynějšího řešení?

Související odkazy:

Zveřejněno 26.9.2014 v rubrice Internetový marketing se štítky , , , .
velflova

Romana Velflová

Romanu baví webová analytika, co se koláčů a sloupců týče. Orientuje se taky ve vodách výkonnostního marketingu, protože alespoň zde vládne řád a jasná pravidla. Srdcem Krno, židlí Praha.

Google+ profil @chromanna velflova@medio.cz